dc.description.abstract | H παρούσα εργασία αφορά παιδιά νηπιακής ηλικίας στο φάσμα της ΔΕΠ/Υ. Κύριους στόχους της αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά τους, στην προοπτική μιας διατύπωσης πρότασης μιας πλαισιωμένης διδασκαλίας.
Συγκεκριμένα, η εργασία αποτελείται στο πρώτο μέρος, από το κεφάλαιο ‘βιβλιογραφική ανασκόπηση’, η οποία περιλαμβάνει τα εξής υποκεφάλαια: ΔΕΠ/Υ : Ιστορική αναδρομή, Εμφάνιση-αίτια-στάδια αξιολόγησης-διαγνωστικές μέθοδοι, ΔΕΠ/Υ – οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον, Τρόποι αντιμετώπισης/Αντιμετώπιση της ΔΕΠ/Υ –Φαρμακοθεραπεία, Συμπεριφορική παρέμβαση, Χαρακτηριστικά, Υποτύποι και Συμπτώματα ΔΕΠ/Υ σύμφωνα με το DSM-IV, ΔΕΠ- Υ – τύπος Απροσεξίας, ΔΕΠ/Υ – τύπος Παρορμητικότητας Υπερκινητικότητας, ΔΕΠ/Υ – Συνδυασμένος τύπος. H κλινική έκπτωση της λειτουργικότητας: διαγνωστικά κριτήρια και τέλος γίνεται αναφορά στα Ερευνητικά ερωτήματα της μελέτης.
Το δεύτερο κεφάλαιο περιλαμβάνει στοιχεία της «Μεθοδολογίας της έρευνας» και αναφέρεται στο δείγμα, το εργαλείο και τη διαδικασία της, ενώ στο τρίτο κεφάλαιο το μέρος «αποτελέσματα και συζήτηση» αναφέρεται στα αποτελέσματα της έρευνας και γίνεται προσπάθεια συζήτησης και ερμηνείας των αποτελεσμάτων. Η εργασία κλείνει με τις προτάσεις, τη βιβλιογραφία και το Παράρτημα που περιλαμβάνει τις απομαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις μας.
Σκοπός της μελέτης είναι να περιγραφούν οι εκδηλώσεις νηπίων που βρίσκονται στο φάσμα της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής με και χωρίς Υπερκινητικότητα. Για την επίτευξη των στόχων της έρευνας πραγματοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις με δέκα γονείς, που έχουν παιδιά διεγνωσμένα με ΔΕΠ/Υ και πέντε γονείς, που έχουν παιδιά χωρίς διάγνωση (ως συγκριτικό πεδίο αναφοράς), που σκοπό θα έχουν να περιγράψουν τις συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν την εκδήλωση της διαταραχής. Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ), είναι μια κοινή αναπτυξιακή διαταραχή που εμφανίζεται στην παιδική ηλικία και χαρακτηρίζεται από ελλειμματική προσοχή, με ή χωρίς υψηλά επίπεδα υπερκινητικότητας – παρορμητικότητας. Η αναπτυξιακή αυτή διαταραχή είναι οργανικής αιτιολογίας και ασκεί αρνητική επίδραση σε πολλούς τομείς λειτουργικότητας του παιδιού προκαλώντας σοβαρές και επίμονες δυσκολίες τόσο στο ίδιο το παιδί όσο και στο οικογενειακό και ευρύτερο κοινωνικό του περιβάλλον. Οι τρόποι αντιμετώπισης συνδέονται σε όλες τις περιπτώσεις με την έγκαιρη διάγνωση, την αποτελεσματική αντιμετώπιση από τους ειδικούς και τη μέριμνα από γονείς και εκπαιδευτικούς, που με ενθάρρυνση μπορούν να βοηθήσουν στην αλλαγή και τη βελτίωση της συμπεριφοράς στο σπίτι και στο σχολείο.
Κατά το εαρινό εξάμηνο του 2014, στην παρούσα έρευνά μας ερωτήθηκαν συνολικά: 15 γονείς (15 πατέρες/μητέρες), ηλικίας από 38 έως 55 ετών. Η συνέντευξη διήρκεσε περίπου 20΄- 40΄. Η ανάλυση περιεχομένου των συνεντεύξεων αρχικά ήταν περιγραφική, δηλαδή αποκωδικοποιήθηκαν οι απαντήσεις με βάση τις λέξεις-κλειδιά που εντοπίστηκαν σε κάθε απάντηση του κάθε συνεντευξιαζόμενου, η οποία περιέγραφε/αντιστοιχούσε στις παραμέτρους μας. Η επόμενη φάση της ανάλυσης ήταν ερμηνευτική των αποτελεσμάτων με βάση τις απαντήσεις όπως αυτές κωδικοποιήθηκαν κατά την προηγούμενη περιγραφική φάση και κατατάσσουν το κάθε παιδί στον αντίστοιχο τύπο ΔΕΠ/Υ (τύπος απροσεξίας Α, τύπος παρορμητικότητας και υπερκινητικότητας Π-Υ, συνδυαστικός τύπος Α-Π-Υ).
Κλείνοντας μπορούμε να πούμε ότι, οι έρευνες που αφορούν παιδιά με ΔΕΠ/Υ θα χρειαστεί να συμπεριλαμβάνουν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, εκτός από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, άλλα μέλη της οικογένειας ή του περιβάλλοντος των παιδιών και κυρίως τα ίδια τα παιδιά. Αυτό θα συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση του θέματος και στην επίλυση των ζητημάτων που ανακύπτουν. Με τον τρόπο αυτό θα είναι και αποτελεσματικότερη η παρέμβαση.
This work concerns preschool children within the broad spectrum of ADHD.
The main characterestics of the draft of a framed teaching proposal comprise the central objective of this work. Specifically, this work consists of the following chapters:
Chapter I : Bibliographical overview
The above chapter contains the following subchapters.
Subchapter Ia: Historical overview of ADHD
Subchapter Ib: Manifestation, Cause, Stage Evaluation, Diagnosis.
Subchapter Ic: ADHD and school/family environment
Subchapter Id: Various ways of dealing with ADHD & treatment and drug prescriptions
Subchapter Ie: Behavioral intervention
Subchapter If: Features, Subtypes and symptoms of ADHD according to DSM-IV
Subchapter Ig: ADHD inattentive type
Subchapter Ih: ADHD, impulsiveness and Hyperactivity type
Subchapter Ii: Combined type of ADHD
Chapter II: includes the research Methodology, describes the statistical sample, the tools and the process of the analysis.
Chapter III: it incorporates the results of this study as well as a detailed discussion and interpretation thereof. Then we have the closing remarks, the bibliography as well as an appendix with the minutes of the conducted interviews.
The goal of this study is to describe the signs that preschool children could potentially exhibit while suffering from ADHD. To achieve our goals we conducted semi-structured interviews with ten parents of children that have been diagnosed with ADHD and with five parents whose children do not have any symptom of ADHD (the latter are considered as our reference point).
Interviewing these parents we tried to identify the main behavioral patterns that characterize the disorder. ADHD is a common developmental disorder that appears in childhood, it is of organic origin (associated with functional impairment in some of the brain's neurotransmitter systems) and could potentially have a serious negative impact on many functional areas thus affecting both the child as well as its wider environment.
The most successful ways of dealing with the disorder include an early diagnosis, an effective treatment from specialists and special cure from parents as well as teachers to facilitate the behavioral impairment both at home and at school.
During the spring semester of 2014 we interviewed in total 15 parents (15 fathers/mothers) spanning an age range of 38 to 55years old. Each interview lasted roughly 20 – 40 minutes.
The analysis procedure was initially descriptive, i.e. decoding the responses based on keywords found in each answer.
In the next stage the results were interpreted and each child was classified in one of the following types of ADHD (type A inattention, impulsive& Hyperactive type, Combined type). Investigations of children with ADHD should involve all individuals of the child's environment with the main focus on the child.
This will help to obtain a better understanding of the issue, to resolve potential issues and ultimately render investigation more effective. | el_GR |