Γλωσσικό λάθος και δημιουργική γραφή στην εκπαίδευση: συμμόρφωση ή απειθαρχία;
Abstract
Το γλωσσικό λάθος στην εκπαίδευση και η αντιμετώπισή του από τους διδάσκοντες έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης από πολλούς ερευνητές. Ειδικότερα, υπάρχουν μελέτες που προσεγγίζουν τη φύση του γλωσσικού λάθους, το κατηγοριοποιούν, έτσι ώστε να το ερμηνεύσουν, εξετάζουν τις αιτίες εμφάνισής του και προσπαθούν να καταλήξουν σε κατάλληλους τρόπους αντιμετώπισής του. Εστιάζοντας στην παραγωγή γραπτού λόγου, φαίνεται ότι τα γλωσσικά λάθη που εντοπίζονται στα γραπτά των μαθητών είναι πολλά. Προέκυψε, εδώ, ένα βασικό ερώτημα∙ αν τα «λάθη» αυτά θα πρέπει να διορθώνονται και να αξιολογούνται από τον διδάσκοντα στο μάθημα της δημιουργικής γραφής, με τον ίδιο τρόπο όπως και στα άλλα γλωσσικά μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος. Πιο συγκεκριμένα, αν πρέπει ο μαθητής να «συμμορφώνεται» στους κανόνες του γλωσσικού συστήματος στο μάθημα της δημιουργικής γραφής.
Το ζήτημα αυτό επιχείρησε να μελετήσει η παρούσα εργασία. Αρχικά, έγινε η επιλογή τής σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας, η οποία μελετήθηκε διεξοδικά. Στη συνέχεια, έγινε προσπάθεια ορισμού του γλωσσικού λάθους και κατηγοριοποίησής του, ανάλογα με τα γλωσσικά επίπεδα στα οποία εντοπίζεται. Επίσης, παρουσιάστηκαν οι μηχανισμοί και τα αίτια παραγωγής του. Στην πορεία, εξετάζοντας τη φύση της δημιουργικής γραφής και την ελεύθερη λειτουργία της γλώσσας της, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα πως τα γλωσσικά λάθη δεν είναι κριτήριο ενός καλού κειμένου στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής στο σχολείο.