Η χρήση των μύθων ως παιδαγωγικό εργαλείο κατά τη μαθησιακή διαδικασία στην προσχολική εκπαίδευση. Από τη θεωρία στην πράξη
Abstract
Το θέμα αυτής της διπλωματικής εργασίας αφορά τους μύθους ως παιδαγωγικό εργαλείο κατά την μαθησιακή διαδικασία στην προσχολική εκπαίδευση. Η χρησιμότητα των μύθων είναι απαραίτητο εργαλείο στα χέρια κάθε νηπιαγωγού. Τα παιδιά αγαπούν πολύ τους μύθους, καθώς γνωρίζουν νέους κόσμους, νέες έννοιες με βιωματικό και δημιουργικό τρόπο. Μέσα από τους μύθους, τα παιδιά διδάσκονται αξίες και ιδέες με τρυφερό τρόπο σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία τους, την οποία διανύουν. Επίσης, ήδη από την αρχαιότητα, οι μύθοι έχουν διδακτικό χαρακτήρα. Κάθε μύθος «κρύβει» ένα ηθικό δίδαγμα, μέσα από τον οποίο, είτε ένας μεγάλος, είτε ένας μικρός μαθαίνει και καταλαβαίνει περισσότερα για την ζωή. Βέβαια, οι μύθοι έχουν και ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Ένα γνωστό παράδειγμα είναι οι Μύθοι του Αισώπου, οι οποίοι διδάσκουν και ψυχαγωγούν ταυτόχρονα. Τα παιδιά δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και για παραμύθια και για τους μύθους. Για αυτό το λόγο, η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό την μελέτη των μύθων του Αισώπου ως παιδαγωγικό εργαλείο των νηπίων κατά την εκπαιδευτική διαδικασία τους στο νηπιαγωγείο.
Αρχικά, η εργασία ξεκινάει με αναφορές στην σημαντικότητα των μύθων και στην συνέχεια τα κεφάλαια, τα οποία ξεκινούν να παρατίθενται παρακάτω, αναφέρονται αναλυτικά στους μύθους και στον ορισμός τους, στα είδη και στα χαρακτηριστικά τους. Φυσικά, παρατίθενται η διδακτική αξία του μύθου για την ανάπτυξη των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση και η παιδαγωγική αξία των μύθων μέσα στα νηπιαγωγεία. Έπειτα, παρατίθενται ένα κεφάλαιο με την έρευνα και τα αποτελέσματα της για το θέμα αυτό, η οποία διεξάχθηκε στην Μακεδονία. Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε σε 50 νηπιαγωγούς, οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο με 8 ερωτήσεις, με μία 4βαθμη κλίμακα διαβάθμισης. Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται με μία προσωπική δημιουργική συγγραφή ενός μύθου(μυθοσαλάτα), ο οποίος αποτελείται από 4 μύθους συνολικά του Αισώπου.