Δημιουργική Γραφή και Θέατρο στην Εκπαίδευση: τεχνικές Θεάτρου του Καταπιεσμένου με στόχο τη Δημιουργική Γραφή
Abstract
Η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων είναι βασικό αντικείμενο στην εκπαίδευση. Το θέατρο έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό μέσο εκπαίδευσης και κοινωνικοποίησης των μαθητών. Τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα, λοιπόν, θεωρούνται αναγκαία στο σχολικό περιβάλλον, γιατί δεν περιέχουν διδακτισμό, αλλά παιγνιώδεις δρόμους εκπαίδευσης. Σε παράλληλη κατεύθυνση φαίνεται πως κινείται και η δημιουργική γραφή, με τον ελεύθερο και παιγνιώδη χαρακτήρα της. Η σκέψη αυτή είχε ως αποτέλεσμα να προκύψει ένα βασικό ερώτημα∙ πώς το θέατρο και συγκεκριμένα οι τεχνικές του Θεάτρου του Καταπιεσμένου (Θ.τ.Κ.), αν συνδυαστούν με τη δημιουργική γραφή (Δ.Γ.), μπορούν να οδηγήσουν τους μαθητές στη διαμόρφωση μιας καινούριας αντίληψης για τον κόσμο, όπου δε θα χωρά ο διδακτισμός αλλά η μόρφωση που πηγάζει από μέσα μας.
Το ζήτημα αυτό επιχείρησε να μελετήσει η παρούσα εργασία. Αρχικά, έγινε η επιλογή τής σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας, η οποία μελετήθηκε διεξοδικά. Στη συνέχεια, έγινε προσπάθεια να αποτυπωθεί εν συντομία η ιστορία του θεάτρου. Αναδείχθηκε ο κοινωνικός ρόλος του θεάτρου. Δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο γινόταν η εκπαίδευση των κοινωνιών και διαμορφώνονταν οι συλλογικές σκέψεις μέσα από το θέατρο. Από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας το θέατρο είναι μια εκπαιδευτική μέθοδος. Μια μέθοδος που είναι αναγκαία και στο σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα και όπως υποστηρίζουμε με το Θέατρο του Καταπιεσμένου. Στη συνέχεια, εξετάσαμε τη φύση της δημιουργικής γραφής. Αναζητήσαμε τη σύνδεσή της με το θέατρο στην εκπαίδευση και σχεδιάσαμε ένα θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα, το οποίο εφαρμόστηκε σε μαθητές Δημοτικού σχολείου.