Η Θεατρική Διασκευή του Λαϊκού Παραμυθιού και η προσαρμογή του στο παιδικό σχολικό Θέατρο
Abstract
Η παρούσα εργασία ασχολείται με τη διασκευή του λαϊκού παραμυθιού και την προσαρμογή του στο σχολικό θέατρο. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, το θεωρητικό, εξετάζεται αρχικά ο ορισμός του λαϊκού παραμυθιού μέσα από μια σύντομη ιστορική αναδρομή, αλλά και οι αρχές που διέπουν τη δημιουργία του. Στη συνέχεια ακολουθεί η ανάλυση του όρου της διασκευής, των τεχνικών που έχουν γίνει περισσότερο αποδεκτές και του θεωρητικού πλαισίου βάση του οποίου πραγματοποιείται μία διασκευή. Έπεται η ιστορική μελέτη του παιδικού θεάτρου από τις απαρχές του μέχρι και την περίοδο της ακμής του το 1970. Στο τέλος του θεωρητικού μέρους εξετάζεται το σχολικό θέατρο, οι στόχοι του, και πώς αυτοί πραγματώνονται μέσα από μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. Μέσα από τους στόχους και τους σκοπούς του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής, όπως αυτοί ορίζονται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του 2011 ,αναζητείται η θέση, ο ρόλος και η λειτουργία του λαϊκού παραμυθιού στη σημερινή ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, ενώ ταυτόχρονα διαπιστώνεται η έλλειψη της θεατρικής αγωγής στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού Σχολείου. Την εποχή της ωρίμανσης των μαθητών και της δυνατότητάς τους να επεξεργαστούν τα λαϊκά παραμύθια και να προβούν οι ίδιοι στη μετατροπή τους σε θεατρικό κείμενο.
Στο δεύτερο μέρος, το δημιουργικό, επιχειρείται η διασκευή δύο λαϊκών παραμυθιών. Το πρώτο έχει προσαρμοστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να παρασταθεί από μαθητές των δύο πρώτων τάξεων του Δημοτικού με τη μορφή κουκλοθεάτρου, κάτι που ορίζεται και από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών. Το δεύτερο λαϊκό παραμύθι που διασκευάστηκε, προορίζεται για τις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού με σκοπό να παρασταθεί στη σκηνή, στο πλαίσιο Πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Στόχος της εργασίας είναι όχι μόνο να αναδειχτεί η διαχρονικότητα του λαϊκού παραμυθιού και η ανάγκη συνέχειάς του ως αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς μας, αλλά μέσα από μια ματιά ανανεωτική και με τρόπο παιγνιώδη, που προσφέρει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής, να συνεχίσει να ζει και να συντροφεύει τους μικρούς μαθητές.