Ο Ελύτης μέσα από το ιχνογράφημα των παιδιών της πρώτης σχολικής ηλικίας»
Abstract
Το να διδάξει κανείς λογοτεχνία και μάλιστα ποίηση, γραμμένη από τον μεγάλο Έλληνα Νομπελίστα ποιητή, Οδυσσέα Ελύτη, σε παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου, θα έλεγε κανείς ότι είναι ένα, αν όχι ουτοπικό, τουλάχιστον υπεραισιόδοξο εγχείρημα. Όμως, οι πρόσφατες επιστημονικές έρευνες και ανακαλύψεις της ιατρικής καθώς και οι θέσεις της σύγχρονης ψυχολογίας και παιδαγωγικής θεωρούν ότι, αν δοθούν τα κατάλληλα ερεθίσματα και αν ενεργοποιηθούν οι αισθήσεις, που βρίσκονται την περίοδο αυτή στον κολοφώνα τους, είναι δυνατόν τα παιδιά να κατακτήσουν τόσο τον προφορικό όσο και τον γραπτό ποιητικό λόγο, να τον αναλύσουν, να τον συνθέσουν και μέσα από αυτή την ανάλυση και σύνθεση να κατακτήσουν στη συνέχεια την κριτική σκέψη.
Η παρούσα εργασία στόχο έχει, μέσα από τη βιωματική μάθηση και τη δημιουργική γραφή, με τη βοήθεια των εικαστικών, να ανοίξει τους πνευματικούς ορίζοντες των μικρών παιδιών και να τα βοηθήσει να εντρυφήσουν στη λογοτεχνική σκέψη και γραφή του Ελύτη.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, που διεξήχθη μεταξύ 17 παιδιών της τρίτης τάξης του δημοτικού σχολείου, περίτρανα απέδειξαν ότι, με τη βοήθεια των εικαστικών τεχνών, η μύηση στη λογοτεχνία αλλά και κάθε ανώτερη πνευματική λειτουργία είναι δυνατόν να κατακτηθεί με τρόπο φυσικό και αβίαστο.