Το παλιό Σχολείο" - Δραματοποίηση του λογοτεχνικού έργου του Τομπάιας Γουλφ
Abstract
Ο Αμερικανός διηγηματογράφος Tobias Wolff υπήρξε καθηγητής δημιουργικής γραφής, ενώ η θεματολογία των έργων του, τον συγκαταλέγει στους εκπροσώπους του βρώμικου ρεαλισμού. Ωστόσο, ο ίδιος δεν αποδέχεται θερμά την ύπαρξη του συγκεκριμένου λογοτεχνικού κινήματος. Το μυθιστόρημά του Παλιό σχολείο εκδόθηκε το 2003 και η πλοκή του εκτυλίσσεται σε ένα αμερικανικό σχολείο αρρένων την δεκαετία του 1960. Μέσα από την ζωή επίδοξων συγγραφέων, ο Tobias Wolff θέτει, με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, μερικά ζητήματα συναφή με εκείνα της δημιουργικής γραφής, αλλά και της λογοτεχνίας γενικότερα. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα ενηλικίωσης (Bildungsroman) με ανώνυμο αφηγητή, ο οποίος διαπράττει λογοκλοπή, προκειμένου να καταφέρει μία διάκριση. Στην παρούσα εργασία, επιχειρείται η ανάλυση του μυθιστορήματος, με σκοπό την δραματοποίησή του. Το εγχείρημα αποτελείται από τη θεωρητική προσέγγιση και την παρουσίαση της θεατρικής διασκευής. Για να διασκευαστεί το πολυσέλιδο μυθιστόρημα μελετώνται προηγουμένως η θεωρία της διασκευής και το θέμα της δραματοποιημένης λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, παρουσιάζεται σύντομα το επιστημονικό πεδίο της διασκευής, καθώς και η συμβολή του διασκευαστή, του σκηνοθέτη, των ηθοποιών και του θεατή στη δραματοποιημένη λογοτεχνία. Η σχέση του εν λόγω μυθιστορήματος με την δημιουργική γραφή έχει διττή σημασία. Αφενός, ως προς το περιεχόμενό του, που συμπορεύεται με τη δημιουργική γραφή σε κοινούς προβληματισμούς, όπως αυτοί αναφέρονται στην παρούσα έρευνα, και αφετέρου ως πρωτότυπο, που αποτελεί την πηγή και την έμπνευση για τη δημιουργία ενός θεατρικού κειμένου που διατηρεί τους κεντρικούς θεματικούς άξονες της πρώτης ύλης.