Δημιουργική Αφήγηση και Κινητικό Παιχνίδι στο νηπιαγωγείο: Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων των παιδιών
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αξιολογηθεί η επίδραση ενός διαθεματικού προγράμματος δημιουργικής αφήγησης σε συνδυασμό με την κινητική αγωγή και την κινητική έκφραση στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας. Για τον σκοπό αυτό δημιουργήθηκε ένα παρεμβατικό πρόγραμμα, το οποίο περιελάμβανε διαθεματικές δραστηριότητες αφήγησης και κινητικής αγωγής. Στην έρευνα συμμετείχαν 28 νήπια δημόσιου νηπιαγωγείου του Νομού Θεσσαλονίκης (14 κορίτσια, 14 αγόρια) ηλικίας 5-6 ετών, με άδεια των γονέων τους. Τα παιδιά χωρίστηκαν με βάση την τάξη τους σε δύο ομάδες: την ομάδα παρέμβασης (ΟΠ) και την ομάδα ελέγχου (ΟΕ). Στην ΟΠ συμμετείχαν 15 παιδιά, 7 αγόρια και 8 κορίτσια, τα οποία πήραν μέρος στην εφαρμογή του παρεμβατικού προγράμματος. Στην ΟΕ συμμετείχαν 13 παιδιά, 7 αγόρια και 6 κορίτσια, τα οποία παρακολούθησαν το τυπικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου σχετικά με τη δημιουργική αφήγηση. Το παρεμβατικό πρόγραμμα διήρκησε απο τις 13/10/2016 μέχρι τις 17/2/2017 και εφαρμοζόταν μία φορά την εβδομάδα αποκλειστικά στην ομάδα παρέμβασης σε ευρύχωρο κλειστό χώρο, κατάλληλο για κίνηση. Στόχοι του προγράμματος ήταν: η ανάπτυξη της δεξιότητας της αφήγησης, της δημιουργικής κίνησης, της πρωτοβουλίας, της συνεργασίας, της αποδοχής του διαφορετικού και η ανάδυση κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών.
Για την αξιολόγηση του προγράμματος δημιουργήθηκε ρουμπρίκα με συγκεκριμένα κριτήρια για κάθε στόχο, με βάση τα οποία σημείωσαν τις παρατηρήσεις τους τρεις παρατηρητές: ένας συμμετέχων και δύο μη συμμετέχοντες. Σχεδιάστηκε πρωτόκολλο παρατήρησης με δυνατότητα ποσοτικοποίησης των παρατηρήσεων, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για να αξιολογηθούν πάνω σε ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες τα παιδιά και των δύο ομάδων, τόσο στην αρχή, όσο και στο τέλος της παρέμβασης. Για την ανάλυση των δεδομένων συγκρίθηκε η τελική απόδοση των δύο ομάδων σε σχέση με τους στόχους καθώς και η αρχική με την τελική απόδοση κάθε ομάδας χωριστά. Από τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε ότι η ΟΠ είχε καλύτερη απόδοση στην τελική μέτρηση σε όλους τους άξονες. Τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαιώνουν ότι ένα διαθεματικό πρόγραμμα δημιουργικής αφήγησης, κινητικής αγωγής και έκφρασης μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά για την καλλιέργεια των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών.