dc.contributor.author | Χρυσού, Σταματούλα | |
dc.date.accessioned | 2020-11-01T20:36:24Z | |
dc.date.available | 2020-11-01T20:36:24Z | |
dc.date.issued | 2019-07-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1867 | |
dc.description | Culture and civilization are two concepts that have been considered to be either identical or distinct at certain times in the course of history. In the 18th century, these two concepts greatly diversify, while during the modernist period the notion of civilization is strongly criticized and is identified with technological development. In the post- modernist period, the collision of culture and civilization is considered to be extraneous. Today, the two are equated in the totality of human creation. Marxist criticism, on the other hand, considers that culture serves the interests of the dominant class, while the idea of high culture that prevailed in the pre -modernist period was expanded in the 19th century and demystified at the end of the 20th and the beginning of the 21st century. Popular culture is opposed to high culture, as an authentic culture. Following the industrial revolution, the term mass culture emerges referring to mass appeal cultures along with various different approaches to the term. In Britain in the ’80s Cultural Studies are founded as a new approach to the study of popular culture and, as a result, the disassociation of high and popular culture comes to an end. Contrary to all these, there is counterculture or underground culture, which functions dismissively and deconstructively against both mass and dominant cultures, and was expressed massively in the Western world in the ’60s. One of its components is the dispute which is involved in the anti-war movement, the movement for the rights of black people and homosexuals, sexual revolution, feminism and the New Left. Another element of counterculture is related to the social fringe: beat generation, hippies, drugs and anarchism as a political standpoint. Greek counterculture first appears at the end of the ’60s and the beginning of the ’70s, however, its existence is not widely accepted. Greek counterculture (underground) bears similarities to but also differs from Western counterculture and is mostly found in Exarchia, while it is expressed in the underground publications of that period. N. Asimos, P. Sidiropoulos and K. Gogou are considered to be a few of the most important representatives of the Greek counterculture. This particular paper focuses on underground cultures, the dispute that they involve and their connection to the social fringe. More specifically, K. Gogou’s public speech (published and unpublished interviews) is analyzed as well as its connection to underground culture. | en_US |
dc.description.abstract | Κουλτούρα και πολιτισμός, δύο έννοιες που άλλοτε ταυτίζονται και άλλοτε όχι στον ρου της ιστορίας. Κατά τον 18ο αιώνα οι δύο έννοιες διαφοροποιούνται κατά πολύ, ενώ στη νεωτερική εποχή η έννοια πολιτισμός δέχεται σφοδρή κριτική και ταυτίζεται με την τεχνολογική εξέλιξη. Στη μετανεωτερικότητα η αντιπαράθεση «κουλτούρα» vs «πολιτισμός» θεωρείται περιττή. Οι δύο έννοιες σήμερα ταυτίζονται ως το σύνολο της ανθρώπινης δημιουργίας. Η μαρξιστική κριτική από την άλλη θεωρεί ότι η κουλτούρα υποστηρίζει τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης, ενώ η έννοια της υψηλής κουλτούρας που κυριάρχησε προνεωτερικά διευρύνθηκε τον 19ο αιώνα και απομυθοποιήθηκε στο τέλος του 20ου και στις αρχές του 21ου. Αντίθετη με την υψηλή κουλτούρα είναι η λαϊκή κουλτούρα, ως αυθεντική και δημοφιλής κουλτούρα. Μετά τη βιομηχανική επανάσταση εμφανίζεται ο όρος μαζική κουλτούρα για τις κουλτούρες ευρείας απήχησης και μαζί της διαφορετικές προσεγγίσεις απέναντι στον όρο αυτό. Τη δεκαετία του ’80 στη Βρετανία θεμελιώνονται οι Πολιτισμικές Σπουδές ως μια νέα προσέγγιση στη μελέτη της δημοφιλούς κουλτούρας και αίρεται η αντίληψη μεταξύ υψηλής και λαϊκής κουλτούρας. Στον αντίποδα όλων αυτών βρίσκεται η αντικουλτούρα ή underground κουλτούρα που λειτουργεί απορριπτικά και αποδομητικά απέναντι και στη μαζική και στην κυρίαρχη κουλτούρα, και εκφράστηκε μαζικά τη δεκαετία του ’60 στη Δύση. Ένας άξονας της είναι η αμφισβήτηση που περιλαμβάνει το αντιπολεμικό κίνημα, το κίνημα για τα δικαιώματα των μαύρων και των ομοφυλόφιλων, τη σεξουαλική επανάσταση, το φεμινισμό και τη Νέα Αριστερά. Ο άλλος άξονας της αντικουλτούρας σχετίζεται με το κοινωνικό περιθώριο: μπιτ λογοτέχνες, το κίνημα των hippies, ναρκωτικά και αναρχισμός ως πολιτική άποψη. Η ελληνική αντικουλτούρα στην Ελλάδα εντοπίζεται στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές του ’70, οι απόψεις όμως διίστανται σχετικά με την ύπαρξή της ή όχι. Η ελληνική αντικουλτούρα (underground) εμφανίζει ομοιότητες και διαφορές με την αντικουλτούρα της Δύσης και τοποθετείται κυρίως στα Εξάρχεια, ενώ εκφράζεται μέσα από τα underground έντυπα της εποχής. Σημαντικές προσωπικότητες της ελληνικής αντικουλτούρας θεωρούνται ο Ν. Άσιμος, ο Π. Σιδηρόπουλος και η Κ. Γώγου. Η συγκεκριμένη εργασία εστιάζει στις underground κουλτούρες, στην αμφισβήτηση που αυτές συνεπάγονται και τη σύνδεσή τους με το κοινωνικό περιθώριο. Ειδικότερα διερευνάται ο δημόσιος λόγος της Κ. Γώγου (συνεντεύξεις δημοσιευμένες και αδημοσίευτες) και η σχέση του με την underground κουλτούρα. | en_US |
dc.language.iso | gr | en_US |
dc.publisher | ΠΜΣ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ" | en_US |
dc.subject | Κουλτούρα | en_US |
dc.subject | Πολιτισμός | en_US |
dc.subject | Κυρίαρχη κουλτούρα | en_US |
dc.subject | Λαϊκή κουλτούρα | en_US |
dc.subject | Μαζική κουλτούρα | en_US |
dc.subject | Σχολή της Φρανκφούρτης | en_US |
dc.subject | Πολιτισμικές Σπουδές | en_US |
dc.subject | Αντικουλτούρα | en_US |
dc.subject | Underground | en_US |
dc.subject | Υποκουλτούρα | en_US |
dc.subject | Fanzines | en_US |
dc.subject | Αμφισβήτηση | en_US |
dc.subject | Κοινωνικό περιθώριο | en_US |
dc.subject | Κίνημα των hippies | en_US |
dc.subject | Μπιτ λογοτεχνία | en_US |
dc.subject | Αναρχισμός | en_US |
dc.subject | Αντιπολεμικό κίνημα | en_US |
dc.subject | Φεμινισμός | en_US |
dc.subject | Χ. Μαρκούζε | en_US |
dc.subject | Κατερίνα Γώγου | en_US |
dc.subject | Culture | en_US |
dc.subject | Civilization | en_US |
dc.subject | Dominant culture | en_US |
dc.subject | Popular culture | en_US |
dc.subject | Mass culture | en_US |
dc.subject | Frankfurt School of critical theory | en_US |
dc.subject | Cultural Studies | en_US |
dc.subject | Counterculture | en_US |
dc.subject | Underground culture | en_US |
dc.subject | Subculture | en_US |
dc.subject | Dispute | en_US |
dc.subject | Social fringe | en_US |
dc.subject | Hippies | en_US |
dc.subject | Beat generation | en_US |
dc.subject | Anarchism | en_US |
dc.subject | Anti-war movement | en_US |
dc.subject | Feminism | en_US |
dc.subject | Herbert Marcuse | en_US |
dc.subject | Katerina Gogou | en_US |
dc.title | Underground κουλτούρες, αμφισβήτηση και κοινωνικό περιθώριο: Διερευνώντας τις συνεντεύξεις της Κατερίνας Γώγου. | en_US |
dc.title.alternative | Underground cultures, dispute and social fringe: Research of the interviews of Katerina Gogou | en_US |