Show simple item record

dc.contributor.authorΧρυσού, Σταματούλα
dc.date.accessioned2020-11-01T20:36:24Z
dc.date.available2020-11-01T20:36:24Z
dc.date.issued2019-07-03
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1867
dc.descriptionCulture and civilization are two concepts that have been considered to be either identical or distinct at certain times in the course of history. In the 18th century, these two concepts greatly diversify, while during the modernist period the notion of civilization is strongly criticized and is identified with technological development. In the post- modernist period, the collision of culture and civilization is considered to be extraneous. Today, the two are equated in the totality of human creation. Marxist criticism, on the other hand, considers that culture serves the interests of the dominant class, while the idea of high culture that prevailed in the pre -modernist period was expanded in the 19th century and demystified at the end of the 20th and the beginning of the 21st century. Popular culture is opposed to high culture, as an authentic culture. Following the industrial revolution, the term mass culture emerges referring to mass appeal cultures along with various different approaches to the term. In Britain in the ’80s Cultural Studies are founded as a new approach to the study of popular culture and, as a result, the disassociation of high and popular culture comes to an end. Contrary to all these, there is counterculture or underground culture, which functions dismissively and deconstructively against both mass and dominant cultures, and was expressed massively in the Western world in the ’60s. One of its components is the dispute which is involved in the anti-war movement, the movement for the rights of black people and homosexuals, sexual revolution, feminism and the New Left. Another element of counterculture is related to the social fringe: beat generation, hippies, drugs and anarchism as a political standpoint. Greek counterculture first appears at the end of the ’60s and the beginning of the ’70s, however, its existence is not widely accepted. Greek counterculture (underground) bears similarities to but also differs from Western counterculture and is mostly found in Exarchia, while it is expressed in the underground publications of that period. N. Asimos, P. Sidiropoulos and K. Gogou are considered to be a few of the most important representatives of the Greek counterculture. This particular paper focuses on underground cultures, the dispute that they involve and their connection to the social fringe. More specifically, K. Gogou’s public speech (published and unpublished interviews) is analyzed as well as its connection to underground culture.en_US
dc.description.abstractΚουλτούρα και πολιτισμός, δύο έννοιες που άλλοτε ταυτίζονται και άλλοτε όχι στον ρου της ιστορίας. Κατά τον 18ο αιώνα οι δύο έννοιες διαφοροποιούνται κατά πολύ, ενώ στη νεωτερική εποχή η έννοια πολιτισμός δέχεται σφοδρή κριτική και ταυτίζεται με την τεχνολογική εξέλιξη. Στη μετανεωτερικότητα η αντιπαράθεση «κουλτούρα» vs «πολιτισμός» θεωρείται περιττή. Οι δύο έννοιες σήμερα ταυτίζονται ως το σύνολο της ανθρώπινης δημιουργίας. Η μαρξιστική κριτική από την άλλη θεωρεί ότι η κουλτούρα υποστηρίζει τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης, ενώ η έννοια της υψηλής κουλτούρας που κυριάρχησε προνεωτερικά διευρύνθηκε τον 19ο αιώνα και απομυθοποιήθηκε στο τέλος του 20ου και στις αρχές του 21ου. Αντίθετη με την υψηλή κουλτούρα είναι η λαϊκή κουλτούρα, ως αυθεντική και δημοφιλής κουλτούρα. Μετά τη βιομηχανική επανάσταση εμφανίζεται ο όρος μαζική κουλτούρα για τις κουλτούρες ευρείας απήχησης και μαζί της διαφορετικές προσεγγίσεις απέναντι στον όρο αυτό. Τη δεκαετία του ’80 στη Βρετανία θεμελιώνονται οι Πολιτισμικές Σπουδές ως μια νέα προσέγγιση στη μελέτη της δημοφιλούς κουλτούρας και αίρεται η αντίληψη μεταξύ υψηλής και λαϊκής κουλτούρας. Στον αντίποδα όλων αυτών βρίσκεται η αντικουλτούρα ή underground κουλτούρα που λειτουργεί απορριπτικά και αποδομητικά απέναντι και στη μαζική και στην κυρίαρχη κουλτούρα, και εκφράστηκε μαζικά τη δεκαετία του ’60 στη Δύση. Ένας άξονας της είναι η αμφισβήτηση που περιλαμβάνει το αντιπολεμικό κίνημα, το κίνημα για τα δικαιώματα των μαύρων και των ομοφυλόφιλων, τη σεξουαλική επανάσταση, το φεμινισμό και τη Νέα Αριστερά. Ο άλλος άξονας της αντικουλτούρας σχετίζεται με το κοινωνικό περιθώριο: μπιτ λογοτέχνες, το κίνημα των hippies, ναρκωτικά και αναρχισμός ως πολιτική άποψη. Η ελληνική αντικουλτούρα στην Ελλάδα εντοπίζεται στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές του ’70, οι απόψεις όμως διίστανται σχετικά με την ύπαρξή της ή όχι. Η ελληνική αντικουλτούρα (underground) εμφανίζει ομοιότητες και διαφορές με την αντικουλτούρα της Δύσης και τοποθετείται κυρίως στα Εξάρχεια, ενώ εκφράζεται μέσα από τα underground έντυπα της εποχής. Σημαντικές προσωπικότητες της ελληνικής αντικουλτούρας θεωρούνται ο Ν. Άσιμος, ο Π. Σιδηρόπουλος και η Κ. Γώγου. Η συγκεκριμένη εργασία εστιάζει στις underground κουλτούρες, στην αμφισβήτηση που αυτές συνεπάγονται και τη σύνδεσή τους με το κοινωνικό περιθώριο. Ειδικότερα διερευνάται ο δημόσιος λόγος της Κ. Γώγου (συνεντεύξεις δημοσιευμένες και αδημοσίευτες) και η σχέση του με την underground κουλτούρα.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠΜΣ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ"en_US
dc.subjectΚουλτούραen_US
dc.subjectΠολιτισμόςen_US
dc.subjectΚυρίαρχη κουλτούραen_US
dc.subjectΛαϊκή κουλτούραen_US
dc.subjectΜαζική κουλτούραen_US
dc.subjectΣχολή της Φρανκφούρτηςen_US
dc.subjectΠολιτισμικές Σπουδέςen_US
dc.subjectΑντικουλτούραen_US
dc.subjectUndergrounden_US
dc.subjectΥποκουλτούραen_US
dc.subjectFanzinesen_US
dc.subjectΑμφισβήτησηen_US
dc.subjectΚοινωνικό περιθώριοen_US
dc.subjectΚίνημα των hippiesen_US
dc.subjectΜπιτ λογοτεχνίαen_US
dc.subjectΑναρχισμόςen_US
dc.subjectΑντιπολεμικό κίνημαen_US
dc.subjectΦεμινισμόςen_US
dc.subjectΧ. Μαρκούζεen_US
dc.subjectΚατερίνα Γώγουen_US
dc.subjectCultureen_US
dc.subjectCivilizationen_US
dc.subjectDominant cultureen_US
dc.subjectPopular cultureen_US
dc.subjectMass cultureen_US
dc.subjectFrankfurt School of critical theoryen_US
dc.subjectCultural Studiesen_US
dc.subjectCountercultureen_US
dc.subjectUnderground cultureen_US
dc.subjectSubcultureen_US
dc.subjectDisputeen_US
dc.subjectSocial fringeen_US
dc.subjectHippiesen_US
dc.subjectBeat generationen_US
dc.subjectAnarchismen_US
dc.subjectAnti-war movementen_US
dc.subjectFeminismen_US
dc.subjectHerbert Marcuseen_US
dc.subjectKaterina Gogouen_US
dc.titleUnderground κουλτούρες, αμφισβήτηση και κοινωνικό περιθώριο: Διερευνώντας τις συνεντεύξεις της Κατερίνας Γώγου.en_US
dc.title.alternativeUnderground cultures, dispute and social fringe: Research of the interviews of Katerina Gogouen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record