dc.description.abstract | Η αλληλεπίδραση ελεύθερου χρόνου με το οικογενειακό περιβάλλον επιδρούν στην διαμόρφωση του παιδιού. Η συμβολή του ελεύθερου χρόνου στην ανάπτυξη του παιδιού έγινε αντικείμενο ερευνητών από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στο παιχνίδι – Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού ΟΗΕ 1898. Παιδαγωγοί και ψυχολόγοι ερευνητές ερεύνησαν το παιχνίδι, τα χαρακτηριστικά και τις κατηγορίες του ως μέσο ψυχαγωγίας και αυτοαγωγής στην νοητική ανάπτυξη και ψυχολογική συγκρότηση του παιδιού. Ο παγκόσμιος ιστός παρέχει στον χρήστη την δυνατότητα από παθητικός δέκτης να γίνει ενεργός χρήστης. Το ηλεκτρονικό παιχνίδι και η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή διαφοροποιούνται σύμφωνα με την ηλικία του χρήστη. Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών εισήλθαν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ως διδακτικό αντικείμενο το 2010 προσφέροντας τεχνολογικές γνώσεις και γνωστικές δεξιότητες. Η έρευνα διεξήχθη ηλεκτρονικά μέσω της φόρμας google forms. Για την συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ένα ειδικά δομημένο ερωτηματολόγιο, το οποίο απευθυνόταν σε μαθητές των Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεων της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης. Το δείγμα της ερευνητικής προσέγγισης συγκροτούν 453 μαθητές. Η στατιστική ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το πρόγραμμα IBM SPSS έκδοση 25. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στη διαμόρφωση του ελεύθερου χρόνου των μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης. Τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης δείχνουν ότι ο μέσος χρόνος καθημερινής μελέτης είναι περίπου δύο ώρες. Οι περισσότερο δημοφιλείς δραστηριότητες τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών είναι τα παιχνίδια στον υπολογιστή ή στο tablet όπου τα παιδιά παίζουν μόνα τους, μετά η παρακολούθηση σειρών και ταινιών στην τηλεόραση και κατόπιν το παιχνίδι με φίλους στην αυλή, το πεζοδρόμιο ή την Πλατεία. Δραστηριότητες όπως ο Προσκοπισμός, η ανάγνωση e-books, η εκμάθηση ξένων γλωσσών από το διαδίκτυο η συγγραφή κειμένων και η εκμάθηση μουσικής από το διαδίκτυο έχουν πολύ χαμηλές συχνότητες, καθώς δεν προτιμούνται. Τα αποτελέσματα σχετικά με τις στάσεις των μαθητών για τον ελεύθερο χρόνο έδειξαν ότι τα παιδιά νιώθουν μερικές φορές ότι θα ήθελαν να περνούν περισσότερο
[8]
χρόνο με τους φίλους τους παίζοντας σε εξωτερικούς χώρους και ότι μερικές φορές νιώθουν ότι δεν έχουν όσο ελεύθερο χρόνο θέλουν. Ο έλεγχος των ερευνητικών υποθέσεων έδειξε ότι το φύλο των παιδιών επιδρά σε κάποιους από τους παράγοντες δραστηριοτήτων στον ελεύθερο χρόνο, αλλά όχι στις στάσεις τους. Η βαθμίδα εκπαίδευσης της μητέρας και του πατέρα έχουν σημαντική επίδραση σε ορισμένους από τους παράγοντες δραστηριοτήτων και στάσεων, όπως επίσης έχουν το οικογενειακό εισόδημα και το τόπος διαμονής. The interaction of the leisure time with the family’s environment influence the formation of the child. The contribution of the free time in the development of the child has been the subject for researchers from antiquity until today. All children have the right to play – according to the UN Convention of the Rights of the Child from 1898. Educators and psychologists have explored the children’s play , its characteristics and categories as a means of entertainment and self-education in the mental development and the psychological structure of the child. The World Wide Web allows the user from a passive receiver to become an active user. Video games and the use of the computer vary according to the age of the user. The Information and Communication Technologies entered Primary Education as a subject in 2010 offering technological knowledge and cognitive skills. The search was conducted electronically via the google forms. A specially structured questionnaire was used for data collection, which was addressed to students of the 4th, 5th and 6th grade in the Regional Municipality of Kozani. The sample of the research approach consists of 453 students. The statistical analysis and data processing was carried out by an IBM SPSS program version 25. The purpose of this research is to investigate the utilization of the Information and Communication Technologies (ICT) in shaping the free time of Primary Education students in the Regional municipality of Kozani. The results of the statistical analysis show that the average daily study time is about two hours. The results of the research showed that the most popular activities in students' free time are computer or tablet games where children play alone, after watching TV series and movies and then playing with friends in the yard, on the sidewalk or the Square. Activities such as Scouting, reading e-books, learning foreign languages online, writing lyrics and learning music online have very low frequencies, as they are not preferred. The results on students' attitudes about leisure showed that children sometimes feel that they would like to spend more time with their friends playing outdoors and that sometimes they feel that they do not have as much free time as they want. Examination of research hypotheses has shown that children's gender influences some of the factors of leisure activities, but not their attitudes. The level of education of the mother and father have a significant effect on some of the factors of activities and attitudes, as well as they have family income and place of residence. | en_US |