dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία, αφορά την εκπαίδευση των υποψηφίων
Νηπιαγωγών στο Διδακτικό Σχεδιασμό σε θέματα Ανθρώπινης Βιολογίας με την
ανάπτυξη Διδακτικών Μαθησιακών Ακολουθιών (ΔΜΑ) που αφορούν την
προσχολική ηλικία. Στην έρευνα συμμετείχαν 10 φοιτητές-μελλοντικοί εκπαιδευτικοί
της Προσχολικής Εκπαίδευσης, οι οποίοι παρακολούθησαν σεμινάρια που
αφορούσαν το διδακτικό σχεδιασμό. Τα δεδομένα της έρευνάς, προέρχονται αρχικά
από τις απαντήσεις στα ερωτηματολόγια προελέγχου (pre-test), τα οποία
λειτούργησαν ως σημείο αναφοράς και τα οποία συμπληρώθηκαν από τους φοιτητές
πριν τη διδακτική παρέμβαση πάνω σε θέματα Διδακτικού Σχεδιασμού, από τα
ερωτηματολόγια μεταελέγχου (post-test), τα οποία συμπληρώθηκαν μετά το τέλος της
διδακτικής παρέμβασης και τέλος από τα γραπτά τεκμήρια των ΔΜΑ που ανέπτυξαν
και παρέδωσαν στο τέλος του προγράμματος. Τα ευρήματα που παρουσιάζονται στην
εργασία αυτή, έχουν να κάνουν 1) με τη γνώση του Επιστημονικού Περιεχομένου
πάνω σε θέματα ανθρώπινης Βιολογίας, 2) με την ικανότητα Μετασχηματισμού του
περιεχομένου, 3) με τις Εναλλακτικές Αντιλήψεις των παιδιών και τέλος 4) με τη
στοχοθεσία και την αντιστοίχιση στόχων και δραστηριοτήτων. Η ανάλυση των
δεδομένων έγινε με την χρήση ενός βαθμονομημένου πρωτοκόλλου ανάλυσης το
οποίο κατασκευάστηκε από την ερευνητική ομάδα και εγκυροποιήθηκε από ομάδα
ειδικών σε θέματα διδακτικής των Φυσικών Επιστημών (ΦΕ) και έτσι, οι επιδόσεις
των φοιτητών στους συγκεκριμένους θεματικούς άξονες ποσοτικοποιήθηκαν. Η
ανάλυση των δεδομένων που αντλήθηκαν από τις απαντήσεις των pre-tests μας
δείχνει την ελλιπή γνώση των υποψηφίων νηπιαγωγών πάνω σε θέματα διδακτικού
σχεδιασμού και συγκεκριμένα στους θεματικούς άξονες που μελετήσαμε, δηλαδή το
επιστημονικό περιεχόμενο και τον μετασχηματισμό του, τις ιδέες των μαθητών και
την ικανότητά τους στο να θέτουν στόχους στη διδασκαλία τους. Η επίδοση που
καταγράφεται στις ΔΜΑ είναι εμφανώς βελτιωμένη σε όλους τους θεματικούς άξονες
σε σχέση με την αντίστοιχη του προελέγχου και αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στη
διδακτική παρέμβαση, πράγμα που καθιστά αναγκαία την εκπαίδευση των
υποψηφίων εκπαιδευτικών πάνω σε θέματα διδακτικού σχεδιασμού.
This thesis is about teaching future pre-school teachers on Teaching Planning on
subjects of Human Biology through the development of Teaching Learning
Sequences (TLS) concerning pre-school age. 10 future pre-school teachers, who
attended seminars concerning teaching planning, took part in the research. The
research data primarily derive from the pre-test questionnaires' answers, which were
our point of reference and which were filled in by the students before the teaching
intervention on subjects of Teaching Planning, from the post-test questionnaires,
which were filled in after the completion of teaching intervention and finally, from the
written documents of the TLSs that were developed and given to the research team.
The findings presented in this thesis, refer to 1) the knowledge of the Scientific
Content on subjects of Human Biology and 2) the ability to remodel it, 3) the
Alternative Children's notions, 4) the students' ability to set teaching aims and to
design the corresponding activities. Data analysis was carried out using a calibrated
analysis protocol which was constructed by the research group and was validated by a
group of experts on teaching Natural Science and so, students' scores on specific
themes were quantitated. Analyzing data that derive from the pre-test answers show
us the inadequate students' knowledge on subjects of teaching planning and
specifically on the themes we studied, which were scientific content and it's
remodeling, children's notions and their ability to set teaching aims. Students' scores
displayed in TLSs are noticeably improved on all themes compared to the
corresponding pre-test scores and this is due to the teaching intervention. This fact
highlights the necessity to teach future teachers on Teaching Planning subjects. | el_GR |