Show simple item record

dc.contributor.advisorΚαριώτογλου, Πέτρος
dc.contributor.authorΦωτιάδης, Θεοχάρης
dc.date.accessioned2021-03-10T10:17:52Z
dc.date.available2021-03-10T10:17:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1983
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες στο Περιβάλλον και την Τεχνολογίαen_US
dc.description.abstractΣκοπός της μελέτης ήταν ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας για τη διδασκαλία του κύκλου του νερού σε παιδιά ηλικίας 14-15 ετών και πιο συγκεκριμένα α) την αξία του νερού για τη δημιουργία και διατήρηση της ζωής καθώς και την ερμηνεία του προβλήματος της λειψυδρίας, β) τη διάκριση των τριών φυσικών καταστάσεων του νερού και την πρόβλεψή τους ανάλογα με τη θερμοκρασία, γ) την αναγνώριση, περιγραφή και ερμηνεία των 7 βασικών φαινομένων του νερού που σχετίζονται με τον κύκλο του νερού στη φύση (εξάτμιση, συμπύκνωση, κατακρήμνιση, απορροή, διήθηση, εκφόρτιση, διαπνοή), δ) την περιγραφή του κύκλου του νερού ως ένα σύνολο διαδοχικών φαινομένων και την αναπαράστασή του ως μοντέλο και ε) τη διατήρηση της ποσότητας του νερού κατά την διάρκεια των αλλαγών φάσης του. Η εφαρμογή της διδασκαλίας της ΔΜΑ ο κύκλος του νερού έγινε στο 1ο Γυμνάσιο Φλώρινας στο πλαίσιο περιβαλλοντικού προγράμματος με θέμα ο κύκλος του νερού στη φύση. Οι συνολικά 20 μαθητές που συμμετείχαν προέρχονταν και από τα τέσσερα τμήματα της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου μετά από δική τους επιθυμία. Πιο συγκεκριμένα αποτελούνταν από 8 κορίτσια και 12 αγόρια με τους περισσότερους να έχουν μια κλίση προς τις θετικές επιστήμες. Η επίτευξη των στόχων που τέθηκαν αξιολογήθηκε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων προελέγχου και μεταελέγχου, από το φύλλο παρατήρησης του «ειδικού» και το αναστοχαστικό κείμενο του ερευνητή. Από τα αποτελέσματα της έρευνας έγιναν εμφανείς ποιοτικές βελτιώσεις στις απαντήσεις των μαθητών σχετικά με τους παραπάνω στόχους. Πιο συγκεκριμένα στον στόχο της αναγνώρισης της αξίας του νερού για τη δημιουργία και διατήρησης της ζωής οι μαθητές βελτιώθηκαν αρκετά με σημαντικά περιθώρια περαιτέρω προόδου ειδικά στην πρώτη περίπτωση. Στην ερμηνεία της λειψυδρίας υπήρξε από τα παιδιά μια πιο ποιοτική προσέγγιση και ως προς τον ορισμό αλλά και ως προς την αιτιολό-γηση της δίνοντας περιβαλλοντική προσέγγιση στις απαντήσεις τους. Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν πολύ καλά στη διάκριση των τριών φυσικών καταστάσεων του νερού όταν τους δίνονταν οποιαδήποτε μορφή νερού, φάνηκε όμως να διατηρούν σημαντικές δυσκολίες στη διάκριση της δομής του νερού στις τρεις φυσικές καταστάσεις, κυρίως της στερεής. Όσον αφορά την πρόβλεψη από τους μαθητές της φυσικής κατάστασης του νερού ανάλογα με την θερμοκρασία προκύπτει ότι προϋπήρχε μια αρκετά καλή γνώση του θέματος με σημαντική πρόοδο μετά την εφαρμογή της ΔΜΑ. Επίσης ως προς τα 7 βασικά φαινόμενα του κύκλου του νερού μετά την εφαρμογή της ΔΜΑ οι περισσότεροι μαθητές μπορούσαν να τα αναγνωρίζουν και να τα περιγράφουν, με πολύ καλά αποτελέσματα επίσης στην εξήγηση της εξάτμισης αλλά με δυσκολίες στην κατακρήμνιση και τη συμπύκνωση (μόνο οι μισοί μαθητές περίπου κατάφεραν να τα εξηγήσουν σωστά). Στον στόχο της σωστής διαδοχής των φαινομένων παρουσιάστηκε σημαντική βελτίωση με περίπου τα 2/3 των μαθητών να απαντούν σωστά και τους υπόλοιπους να αποτυπώνουν σωστά κυρίως το ατμοσφαιρικό μέρος του κύκλου. Στην αναπαράσταση του κύκλου του νερού με την μορφή μοντέλου μετά την παρέμβαση, το 60% των μαθητών έδωσαν αποδεκτές αναπαραστάσεις το δε υπόλοιπο 40% μερικώς αποδεκτές αποτυπώνοντας σωστά μόνο κάποια μέρη του κύκλου του νερού. Όσον αφορά τη διατήρηση της συνολικής ποσότητας του νερού τριπλασιάστηκαν οι σωστές απαντήσεις μετά τη διδασκαλία με το σύνολο σχεδόν των μαθητών όχι μόνο να τη γνωρίζουν αλλά και να την αιτιολογούν μέσω των φαινομένων του ΚτΝ. Τέλος, προτάθηκαν τρόποι βελτίωσης στα σημεία εκείνα που οι στόχοι δεν επετεύχθησαν σε ικανοποιητικό βαθμό, για μια μελλοντική εφαρμογή.The purpose of this research was the development, implementation and evaluation of Teaching Learning Course (TLC) about Water Cycle Teaching for Children aged 14-15 and more specifically: a) the value of water for the creation and preservation of life as well as the interpretation of the problem of water scarcity, b) discrimination of the three physical conditions of water and the prediction of them according to tem-perature, c) the identification, description and interpretation of the seven basic wa-ter phenomena associated with the water cycle in nature (evaporation, concentra-tion, precipitation, emanation, filtration, discharging, transpiration), d) description of the water cycle as a set of successive phenomena and its representation as a model and e) preservation of the quantity of water during its phase changes. The implementation of the TLC teaching of the water cycle took place at the 1st Gymnasium of Florina as part of an environmental program with regard to the cycle of water in nature. The total of 20 students attended, came from all four classes of third Grade of the Gymnasium after their own wish. More specifically, it consisted of 8 girls and 12 boys. Achievement of the aim that was set was evaluated by the analysis of the results of the pre-audit and post-audit questionnaires, from the observation sheet of the "spe-cialist" and the reflective text of the researcher. The results of the survey revealed qualitative improvements in student responses to the above objectives. In particular, the objective of recognizing the value of water for the creation and preservation of life has improved significantly with considerable scope for further progress, especially in the first case. In the interpretation of water scarcity, children had a more qualitative approach both in terms of definition and justification by giving an environmental approach to their responses. The pupils re-sponded very well to the distinction of the three natural states of water when given any form of water, but they seemed to have considerable difficulty in distinguishing the structure of water in the three physical situations, mainly of the solid state. With regard to the student's prediction of the physical condition of water according to the temperature, there appears to be a good knowledge of the subject with significant progress after the implementation of the TLC. Also, with regard to the 7 main water cycle phenomena following the implementation of the TLC, most students could identify and describe them, with very good results also in explanation of evaporation but with difficulty in precipitation and condensation (only approximately half of stu-dents managed to explain them correctly). The goal of proper succession of phe-nomena has been markedly improved with about two-thirds of students responding correctly and the others understanding mainly the atmospheric part of the cycle cor-rect. In the representation of the water cycle in the form of a model after the inter-vention, 60% of the students gave acceptable representations, while the remaining 40% were partially accepted, capturing correctly only some parts of the water cycle. With regard to the maintenance of the total amount of water, the correct answers tripled after the teaching with almost all students not only knowing it but also justi-fying it through the phenomenon of the water cycle. Finally, ways have been suggested to improve on those points where the objectives have not been achieved to a satisfactory extent, for a future implementation.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγική Σχολή. Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectκύκλος του νερούen_US
dc.subjectδιδακτική μαθησιακή ακολουθίαen_US
dc.subjectβιβλίο δραστηριοτήτωνen_US
dc.subjectερευνητικά εργαλείαen_US
dc.subjectwater cycleen_US
dc.subjectdidactic learning sequencesen_US
dc.subjectactivity booken_US
dc.subjectresearch toolsen_US
dc.titleΑνάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας για τον Κύκλο του Νερού στο Γυμνάσιοen_US
dc.title.alternativeDevelopment, implementation and evaluation of Teaching Learning Sequences (TLS) for the Water Cycle in the Junior Highschool (Gymnasium)en_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record