Show simple item record

dc.contributor.advisorΕπιβλέπουσα Καθηγήτρια: Παπαδοπούλου Πηνελόπη
dc.contributor.authorΔούκα, Μαρία
dc.contributor.otherΕξεταστική Επιτροπή: Καριώτογλου Πέτρος, Αυγητίδου Σοφία
dc.date.accessioned2016-06-17T06:29:52Z
dc.date.available2016-06-17T06:29:52Z
dc.date.issued2015-07-14
dc.identifier.other392 ΔΟΥ
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/201
dc.description.abstractΕίναι αποδεκτό ότι η αποτελεσματικότητά του σχολείου απευθύνεται σε πληθώρα μεταβλητών, είναι ολοένα και πιο σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί συνιστούν βασικό παράγοντα για την επιτυχία των μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση. Από τα παραπάνω, γίνεται εύκολα κατανοητό γιατί η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών βρίσκεται στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής έρευνας τις τελευταίες δεκαετίες. O όρος επαγγελματική ανάπτυξη έχει διττή διάσταση, αφού θεωρείται ισοδύναμος με τη διαδικασία της συνεχούς επαγγελματικής εξέλιξης και σταδιοδρομίας του εκπαιδευτικού, αφενός, και συμπεριλαμβάνει την ανάπτυξη της προσωπικότητας, αφετέρου. Οι διαστάσεις αυτές παραπέμπουν στις μαθησιακές διεργασίες που θα βοηθήσουν τον δάσκαλο να αντιμετωπίσει άμεσα και αποτελεσματικά τα ουσιαστικά προβλήματα που συναντά καθημερινά κατά την αντιπαράθεσή του με το διαρκώς μεταβαλλόμενο εργασιακό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Σκοπός της μελέτης1 αυτής ήταν η διερεύνηση των πιθανών μετατοπίσεων των εκπαιδευτικών πρακτικών, σύμφωνα με τις νέες τάσεις των Φυσικών Επιστημών, έπειτα από υποστήριξη των εκπαιδευτικών σε θεωρητικό, διαλογικό και αναστοχαστικό επίπεδο. Τα ερευνητικά ερωτήματα που μας απασχόλησαν ήταν τρία. Πρώτον, ποιες είναι οι πρακτικές των εκπαιδευτικών κατά την οργάνωση δραστηριοτήτων ΦΕ, πριν και μετά την υποστήριξή τους σε θεωρητικό, διαλογικό και αναστοχαστικό επίπεδο; Δεύτερον, κατά πόσο αυτά τα χαρακτηριστικά συνάδουν με τις νέες τάσεις των ΦΕ, σύμφωνα με τα βασικά χαρακτηριστικά των ΔΜΑ; Τρίτον, ποιες είναι συγκεκριμένα οι μετατοπίσεις, αλλαγές ή αντιστάσεις που παρατηρούνται μετά τη διαδικασία υποστήριξης; Η έρευνα συνιστά μία μελέτη περιπτώσεων πέντε νηπιαγωγών του νομού Φλώρινας με πολυετή διδακτική εμπειρία (με μέσο όρο τα 16 έτη). Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση κλείδας παρατήρησης, η οποία αναπτύχθηκε σε θεματικούς άξονες και δείκτες οι οποίοι καταγράφουν πρακτικές των εκπαιδευτικών κατά την υλοποίηση δραστηριοτήτων Φυσικών Επιστημών. Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης μας είναι ότι δεν υπήρξε ομοιογενής διαφοροποίηση των πρακτικών ούτε σε όλες τις εκπαιδευτικούς ούτε σε όλους τους άξονες. Ωστόσο, παρατηρήθηκε, από την πιλοτική φάση, ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί που εφαρμόζουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία πρακτικές διερευνητικής μάθησης, γεγονός που έρχεται σε αντιδιαστολή με την υπάρχουσα βιβλιογραφία . Ωστόσο, και σε αυτές τις πρακτικές, πολλές φορές, παρουσιάστηκαν αδυναμίες και ελλείψεις, . γεγονός που αναδεικνύει την αναγκαιότητα ενίσχυσής τους στη συνείδηση των εκπαιδευτικών. Ακόμη, η έρευνα έδειξε ότι η διδασκαλία της διερεύνησης σε μικρά παιδιά είναι εφικτή και ότι ο μετασχηματισμός των εκπαιδευτικών πρακτικών σε αυτή την κατεύθυνση είναι εφικτός με την ανάλογη υποστήριξη, συμπεράσματα που συμφωνούν με την υπάρχουσα βιβλιογραφία. In our days, it is widely accepted that even though the school effectiveness concerns many variables, it is increasingly clear that teachers are a main factor for school’s reforms success. In this study, taking under consideration this, it was designed and implemented the educational work of Preschool teachers in Science. This research took place within “Science Teachers education”2. The main aim of this study was to investigate the possible changes of teaching practices – according to current trends of the research in Science Education- after educating preschool teachers at theoretical, interactive and reflective way. The research questions we worked with were three: Who were the teaching practices during Science activities’, before and after their education in the afore mentioned levels? Whether these features are consistent with the new trends of Science Education, and specifically to the basic characteristics of TLS? Which are exactly the changes that happedto teachers’ practices after their education? The research took place at Florina city in cooperation with 5 experienced kindergarten teachers (average 16 years). Data collection was performed using an observation sheet. The main findings of our study is that teachers practices were differentiated, but no in a uniform way for to all teachers or for all axes we observed. However, as it was noticed at the pilot phase of the study, there are teachers who use inquiry teaching practices during the educational process. However, these practices often presentedweaknesses and gaps in their implementation. This highlights the need of support teachers in their effort to orientate their practices in iquiry. Furthermore, in our research proved that teaching inquiry in young children is possible and that the transformations of teachers’ practices are possible with the appropriate support, Both of the later conclusions are in line with the existing literature.el_GR
dc.format.extent171 σ.
dc.language.isoελληνικήel_GR
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel_GR
dc.subjectΕκπαιδευτικές πρακτικέςel_GR
dc.subjectΕπαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικώνel_GR
dc.subjectΦυσικές επιστήμεςel_GR
dc.subjectEducational practicesel_GR
dc.subjectTeachers' professional developmentel_GR
dc.subjectScienceel_GR
dc.titleΜελέτη των εκπαιδευτικών πρακτικών κατά την οργάνωση δραστηριοτήτων Φυσικών Επιστημών στην προσχολική εκπαίδευσηel_GR
dc.title.alternativeStudy of early childhood teachers' practices in science activitiesel_GR
dc.typeμεταπτυχιακή εργασίαel_GR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record