Show simple item record

dc.contributor.advisorΕπιβλέπων Καθηγήτρια: Σοφία Αυγητίδου
dc.contributor.authorΚαραμητόπουλος, Θεόδωρος Γ.
dc.contributor.otherΜέλη Εξεταστικής Επιτροπής: Γεώργιος Ιορδανίδης, Ιωάννης Μπέτσας
dc.date.accessioned2016-06-17T07:07:08Z
dc.date.available2016-06-17T07:07:08Z
dc.date.issued2015-06-17
dc.identifier.other388 ΚΑΡ
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/204
dc.description.abstractΗ εργασία προσεγγίζει το ρόλο και το έργο του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, όπως αυτός πραγματώνεται στην καθημερινή πράξη υπό το πρίσμα των πλέον πρόσφατων θεσμικών εξελίξεων αναφορικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Η μέχρι σήμερα έρευνα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο έχει αναδείξει ως κυρίαρχους ρόλους του θεσμού αυτών της καθοδήγησης, της επιμόρφωσης και της υποστήριξης των εκπαιδευτικών. Οι ρόλοι αυτοί δεν πραγματώνονται χωρίς δυσκολίες, οι οποίες αφορούν μία σειρά ζητημάτων, όπως προβλήματα στο θεσμικό πλαίσιο ή την αδιαφορία της Πολιτείας. Αναγνωρίζει κανείς από την υπάρχουσα μέχρι σήμερα έρευνα, ότι από την καθιέρωση του θεσμού το 1982, η αξιολόγηση αποτέλεσε έναν περιφερειακό και στην πράξη ουσιαστικά μη εφαρμόσιμο ρόλο. Σε αυτό το πλαίσιο, σκοπό της έρευνας αποτέλεσε η διερεύνηση του αν και πώς ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου αλλάζει επηρεαζόμενος από τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Οι επιμέρους στόχοι της ερευνητικής μας προσπάθειας υπήρξαν η διερεύνηση: (1) της νοηματοδότησης του ρόλου των Σχολικών Συμβούλων από τους ίδιους και των ρόλων που τους καθιστούν αποτελεσματικούς, (2) της νοηματοδότησης της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και τον αντίκτυπο των θεσμικών αλλαγών στο έργο τους, (3) της επίδρασης πιθανών δυσκολιών στο έργο τους, καθώς και (4) της πιθανής διαφοροποίησης των απόψεών τους στους παραπάνω στόχους. Για τη διερεύνηση του θέματος, επιλέχθηκε η αξιοποίηση της ποιοτικής μεθόδου έρευνας με στόχο την προσέγγιση του θέματος σε βάθος. Συμμετείχαν 15 Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης, οι απόψεις των οποίων διερευνήθηκαν μέσω ημι-δομημένων συνεντεύξεων. Τα δεδομένα που προέκυψαν αναλύθηκαν με το μοντέλο ανάλυσης ποιοτικών δεδομένων των Miles & Huberman (1994), το οποίο περιλαμβάνει τα στάδια ανάλυσης των δεδομένων σε κατηγορίες, παρουσίασής τους σε πίνακες και εξαγωγής συμπερασμάτων. Τα κύρια ευρήματα ανέδειξαν τον επιμορφωτικό, τον υποστηρικτικό, τον καθοδηγητικό και τον εξισορροπητικό ως βασικούς ρόλους του θεσμού, ενώ επιβεβαίωσαν ότι ο αξιολογικός αποτελεί έναν περιφερειακό και αδρανή ρόλο του Σχολικού Συμβούλου. Οι συμμετέχοντες νοηματοδότησαν την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ως μία διαρκή διαδικασία παροχής ανατροφοδότησης στους εκπαιδευτικούς με στόχο τη βελτίωσή τους, ενώ δήλωσαν ότι οι πρόσφατα επιχειρούμενες θεσμικές αλλαγές θα επέφεραν ριζικές επιπτώσεις στη δράση τους, καθώς ο αξιολογικός ρόλος θα υπερίσχυε των υπολοίπων. Επίσης, οι Σύμβουλοι ανέδειξαν μία σειρά ανασταλτικών παραγόντων στο έργο τους, οι κυριότερες από τις οποίες είναι η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης και η αδιαφορία της Πολιτείας για τον θεσμό. Η έρευνα ανέδειξε μία ποικιλία απαντήσεων των συμμετεχόντων σε όλα τα ερωτήματα της συνέντευξης, με κύρια σημεία διαφοροποίησης των απόψεων των Συμβούλων τη δυνατότητα εμπλουτισμού του θεσμού με πρόσθετους ρόλους του, καθώς και τη δυνατότητα συνδυασμού συμβουλευτικού και αξιολογικού ρόλου στο ίδιο πρόσωπο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η περιορισμένη διαφοροποίηση ορισμένων Συμβούλων ως προς τη νοηματοδότηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η οποία θεωρήθηκε ως διαδικασία εντοπισμού και απομάκρυνσης από διδακτικά καθήκοντα εκπαιδευτικών που αδυνατούν να διδάξουν. Ωστόσο, όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αποτελεί αναγκαία συνιστώσα ενός εκπαιδευτικού συστήματος. Βασικά συμπεράσματα της έρευνας σταχυολογούνται: (1) ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου απαρτίζεται από ένα σύνολο διαφορετικών, αλλά αλληλένδετων ρόλων που χαρακτηρίζουν την πολυσχιδή του δράση, (2) πολλά από τα καθήκοντά του δεν προβλέπονται στα νομοθετικά κείμενα που τον καθιερώνουν θεσμικά, απαιτώντας ευελιξία και ανάληψη πρωτοβουλίας, ενώ (3) η ενεργοποίηση του αξιολογικού τους ρόλου εξακολουθεί να αποτελεί ανοιχτό ζήτημα, καθώς μέχρι σήμερα η εισαγωγή ενός καθολικά αποδεκτού αξιολογικού συστήματος στην ελληνική εκπαίδευση δεν έχει καταστεί εφικτή. The present thesis approaches the role and work of the Greek School Counselors as it is realized in every-day experience in the light of the most recent legislative developments regarding teacher evaluation. The national and international research has -so far- highlighted guidance, further in-service education and support as basic roles for School Counselors. These roles are realized with various difficulties, such as problems of the legislative framework and the indifference of the State for the institution of Counselors. Through the study of contemporary literature, someone recognizes that the evaluation role of School Counselors has been a peripheral and inactive one since the introduction of these officials in the educational system in 1982. In this context, the main purpose of the research was to highlight whether and how the role of School Counselor is actually changing affected by the legislative developments towards teacher evaluation. The more specific research goals were the study of: (1) how the Counselors understand their role and which particular roles make them effective, (2) what meaning they give to teacher evaluation and what impact the legislative developments towards teacher evaluation might have on their work, (3) the impact of possible difficulties on their every-day work, and (4) the possible diversification of their opinions in the first three specific goals mentioned above. In the methodological part, a qualitative research method was utilized in order to approach the issue in depth. 15 Primary Education School Counselors of Thessaloniki, the second largest city of Greece, participated in our research. They represented half the Counselors of the entire urban and suburban area. Their opinions were studied with the use of semi-constructed interviews. The collected data were analyzed with the utilization of the qualitative data analysis model of Miles & Huberman (1994), which includes three stages: data analysis in general categories (data reduction), presentation of the categories in tables (data display), and conclusion drawing and verification. The main results of our research verified the basic roles of in-service training, support, and guidance fount in other research and found a new role, the balancing role Greek School Counselors adopt. Results also confirmed that their evaluating role is really a peripheral and inactive one. The participants defined teacher evaluation as a constant feedback-providing process, which aims to the professional improvement of teachers. They also mentioned that the resent attempted legislative developments would impose a radical impact on their work as the new evaluation role would override all the others. Furthermore, the Counselors mentioned a series of difficulties in their work. The most common were the limited funding of their work and the indifference of the State for the institution of school counseling. The research brought to light a variety of answers of the participants for all the questions of the interview. The participants’ opinions were differentiated regarding the possibility of having more roles in order to be more effective and the possibility of a School Counselor to act as a counselor and evaluator at the same time. It is also interesting that few School Counselors considered teacher evaluation as the main process to locate and remove from their post all these teachers, who are incapable for teaching. However, all the participants agreed that teacher evaluation is a necessary component of an educational system. The basic conclusions of our research can be summarized as following: (1) School Counselors’ work and action consist of various and different but also interdependent roles; these, consequently, define their multiplex action, (2) many of the Counselor’s tasks are not predicted in the legislative framework; so, flexibility and initiative undertaking are two important key-abilities every School Counselor must have, (3) the substantial enactment of Greek School Counselor’s evaluation role remains an open issue in hellenic educational reality, since the introduction of a commonly agreed evaluation system in the Hellenic educational system has not yet been possible.el_GR
dc.format.extent257 σ.
dc.language.isoελληνικήel_GR
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel_GR
dc.subjectΡόλοι Σχολικών Συμβούλωνel_GR
dc.subjectΑξιολόγηση των εκπαιδευτικώνel_GR
dc.subjectΑπόψεις Σχολικών Συμβούλων για το έργο τουςel_GR
dc.subjectSchool Counselor’s rolesel_GR
dc.subjectTeacher evaluationel_GR
dc.subjectSchool Counselor’s opinions about their workel_GR
dc.titleΟ ρόλος και το έργο των Σχολικών Συμβούλων στο πλαίσιο του Προεδρικού Διατάγματος 152/2013 για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικώνel_GR
dc.title.alternativeThe role and work of School Counselors within the framework of the Presidential Decree 152/2013 on teacher evaluationel_GR
dc.typeμεταπτυχιακή εργασίαel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record