Οι θετικές επιπτώσεις του παιδιού με νοητική αναπηρία στην οικογένεια: Αντιλήψεις των γονέων
Abstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις αντιλήψεις γονέων παιδιών με νοητική αναπηρία αναφορικά με τις θετικές επιπτώσεις των παιδιών. Ειδικότερα, διερευνήθηκαν οι αντιλήψεις των γονέων σχετικά με τις θετικές επιπτώσεις του παιδιού για τους ίδιους και την οικογένεια, ενώ μελετήθηκαν ακόμη οι αντιλήψεις τους για την οικογενειακή ζωή και λειτουργία, τις στρατηγικές και τα δίκτυα υποστήριξης που χρησιμοποιούν, οι απόψεις τους για ζητήματα αναπηρίας, όπως επίσης οι σκέψεις των γονέων για το μέλλον, οι προσδοκίες και οι ελπίδες τους. Οι προαναφερθέντες στόχοι θα επιτευχθούν μέσα από την ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας και κατόπιν της έρευνας που διενεργήθηκε μέσω ατομικών ημιδομημένων συνεντεύξεων με συμμετέχοντες 20 γονείς παιδιών με νοητική αναπηρία, οι οποίες αναλύθηκαν ποιοτικά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι γονείς έχουν προσαρμοστεί με τη συνθήκη της αναπηρίας του παιδιού και βιώνουν πολλές θετικές επιπτώσεις και συνεισφορές για τους ίδιους, για τα αδέλφια του και την οικογένεια συνολικά. Ταυτόχρονα, αναδείχθηκαν οι στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι γονείς, όπως και τα δίκτυα υποστήριξης των γονέων, με ισχυρότερα i) τον / την σύζυγο, ii) τους παππούδες / τις γιαγιάδες του παιδιού και iii) άλλους γονείς παιδιών με αναπηρία. Ενώ, στην πλειοψηφία των συμμετεχόντων οι στάσεις για την αναπηρία μετασχηματίστηκαν μέσα από την συμβίωση με το παιδί. Παράλληλα, οι γονείς διατηρούν αισιόδοξη στάση για το μέλλον, εκφράζουν προβληματισμούς και προτάσεις, αλλά κυρίως τις προσδοκίες και τις ελπίδες τους.
The present study examines the parents’ perceptions of children with intellectual disabilities regarding the positive impact of children. Specifically, the parents’ perceptions regarding the positive impact of the child for themselves and family were examined, whereas their perceptions regarding family life and function, strategies and support networks they are using, their views on disability issues, the parents’ thoughts for the future, as well as their expectations and hopes were also examined. The above-mentioned objectives shall be achieved through the literature review and the research conducted through individual semi-structured interviews with participants 20 parents of children with intellectual disabilities, which were qualitatively analyzed. The results indicated that parents have been adapted to the condition of child’s disability and are experiencing several positive impacts and contributions for themselves, the child’s siblings and family as a whole. Simultaneously, the parents’ coping strategies as well as their support networks were highlighted with stronger i) the spouse, ii) children’s grandparents and iii) other parents of children with disability. The majority of participants’ attitudes on disability were transformed through living with the child. Meanwhile, parents maintain optimistic attitude about the future, they are expressing their concerns and suggestions, but mainly their expectations and hopes.