Show simple item record

dc.contributor.advisorΕπιβλέπων Καθηγητής: Ιωάννης Μπέτσας
dc.contributor.authorΚουγιουμτζίδου, Χριστίνα
dc.contributor.otherΕξεταστική Επιτροπή: Σοφία Αυγητίδου, Ευθαλία Κωνσταντινίδου
dc.date.accessioned2016-06-29T06:19:48Z
dc.date.available2016-06-29T06:19:48Z
dc.date.issued2016-03-09
dc.identifier.other427 ΚΟΥ
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/207
dc.description.abstractΗ παρούσα εργασία μελετά τις συνθήκες εργασίας και τις διδακτικές πρακτικές συνταξιούχων νηπιαγωγών, εφαρμόζοντας τη βιογραφική προσέγγιση. Το μεθοδολογικό πλαίσιο της εργασίας στηρίζεται στην Κριτική ανάλυση του Λόγου. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη διεξαγωγή δυο αφηγηματικών βιογραφικών συνεντεύξεων σε συνταξιούχους νηπιαγωγούς που εργάστηκαν σε δημόσια νηπιαγωγεία. Η ανάλυση των συνεντεύξεων βασίστηκε στην αναλυτική μέθοδο του Fairclough, καθώς την έρευνα ενδιέφερε τόσο η μορφή όσο και το περιεχόμενο του λόγου. Στην περιγραφική ανάλυση εξετάστηκε ο λόγος ως κείμενο (Μικρο-επίπεδο) και μελετήθηκαν τα γλωσσικά στοιχεία (π.χ. επιλογές στο λεξιλόγιο, τη γραμματική, την κειμενική δομή) των υπό εξέταση κειμένων. Ως προς τη μεταβιβαστικότητα, όπου η έμφαση δίνεται στο πώς τα γεγονότα και οι διαδικασίες συνδέονται ή όχι με υποκείμενα και αντικείμενα, οι δυο ομιλήτριες παρουσιάζονται να είναι υπεύθυνες των σημαντικών αποφάσεων της ζωής τους και το εκφράζουν χρησιμοποιώντας ρήματα ενεργητικά που δηλώνουν δράση και ενέργεια αλλά και ενεργητική σύνταξη. Ως προς την τροπικότητα, που αναφέρεται στο βαθμό βεβαιότητας ή σιγουριάς που εκφράζεται από την πρόταση, εκφράζουν, κυρίως, σιγουριά στον λόγο τους με την δεύτερη ομιλήτρια να είναι πιο κατηγορηματική και σίγουρη στις απαντήσεις της. Στην ερμηνευτική ανάλυση μελετήθηκε ο λόγος ως πρακτική λόγου (μεσο-επίπεδο). Εξετάστηκαν οι λόγοι (discourses), που αφορούν τις αναπαραστάσεις του κόσμου μέσα από μια συγκεκριμένη οπτική γωνία και τα ύφη (styles), που αναφέρονται σε συμβατικοποιημένες γλωσσικές μορφές, οι οποίες εγγράφουν τους κοινωνικούς ρόλους και τις σχέσεις των υποκειμένων στα πλαίσια μιας κοινωνικής πρακτικής. Σχετικά με τον λόγο των δυο ομιλητριών παρατηρήσαμε ότι παρουσιάζονται ως προοδευτικά άτομα, τα οποία δεν εφησυχάζουν, αλλά τους αρέσουν τα καινοτόμα προγράμματα και οι αλλαγές και προσαρμόζονται εύκολα σε αυτές. Ως προς το ύφος, εμφανίζονται πολύ δυναμικές και συγκροτημένες προσωπικότητες. Η πρώτη ομιλήτρια έχει ένα λιτό και περιεκτικό ύφος ενώ η δεύτερη ένα χειμαρρώδες, ζωντανό και πλούσιο σε περιγραφές ύφος. Τέλος, στην επεξηγηματική ανάλυση ο λόγος μελετήθηκε ως κοινωνική πρακτική (μακρο-επίπεδο). Μελετήθηκαν, δηλαδή, οι εξωτερικές σχέσεις του κειμένου με το ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο, δηλ. την ιδεολογική επίδραση που έχει το κείμενο στην κοινωνία μέσα από τις αναπαραστάσεις του κόσμου που οικοδομεί. Προέκυψε από το λόγο των ομιλητριών ότι ως προς τον εκδημοκρατισμό της εκπαίδευσης βοήθησαν οι αλλαγές που επιχειρήθηκαν στα αναλυτικά προγράμματα αλλά και η στάση των δυο ομιλητριών, οι οποίες δήλωσαν ότι τις προώθησαν και εφάρμοσαν τη βιωματική μέθοδο. Παρόλο που φέρονται να βίωσαν την απαξίωση από το κοινωνικό τους περιβάλλον, τόνισαν πως εργάστηκαν με συνέπεια και αποτελεσματικότητα και κατάφεραν να αναγνωριστεί το έργο και η αξία τους. Σύμφωνα πάντα με τις αφηγήσεις τους, εκφράσανε μια δημοκρατική και προοδευτική στάση απέναντι στα παιδιά και κατάφεραν να αποκεντρώσουν την εξουσία από τις ίδιες και να την κατευθύνουν προς τα παιδιά. Δηλώνουνε υπέρμαχοι των αλλαγών, παρουσιάζονται δημιουργικά και ανήσυχα άτομα και στο τέλος της καριέρας τους φαίνονται απόλυτα ευχαριστημένες από όσα πρόσφεραν και όσα πήραν, κυρίως αγάπη και εκτίμηση στο πρόσωπο τους. This survey studies the working and teaching practices retired kindergarten used, applying the biographical approach. The methodological framework of the work is based on critical discourse analysis. The survey was conducted by carrying out two narrative biographical interviews with retired kindergarten teachers who worked in public kindergartens. The analysis of the interviews was based on analytical method of Fairclough, due to our interest in both the form and content of discourse. In the descriptive analysis the discource as text (micro-level) was examined and the language elements (eg options in vocabulary, grammar, textual structure) were studied through test documents. About the transitivity, where the emphasis is on how the events and procedures are linked or not to subjects and objects, the two speakers are shown to be responsible for important decisions of their lives and express it using active verbs that indicate action and energy and active voice. As to the modality, which refers to the degree of certainty or confidence expressed by the proposal, they demonstrate, mainly, confidence in their discourse, with the second speaker to be more assertive and confident in her replies. In the interpretative analysis, we studied the discourse as discourse practice (meso-level). We examined the discourses, concerning the representations of the world through a specific angle and the styles, referring to the contract-language versions, which reveal social roles and relationships of the subjects within a social practice. About the discourses of the two speakers, we have observed that they use data to present themselves as progressive people, who do not relax, but they like innovative programmes and changes and adapt easily to them. About their style, they are presented as very dynamic and structured personalities. The first speaker has a simple and concise style while the second one has a torrential, vibrant and rich style in descriptions. Finally, in the explanatory analysis the discourse was studied as a social practice (macro-level). The external relations of the text to the broader sociopolitical context were studied, as well the ideological effect of the text to society through representations of the world that builds. It appeared, from the discourses of the speakers, that about the democratization of education, the changes made in the curriculum were helpful and also the attitude of the two speakers, who they stated that they promoted and implemented experiential method. Although they said that they experienced depreciation by their social environment, they emphasized that they worked consistently and effectively and managed their work and value to be recognized. In accordance with their stories, they adopted a democratic and progressive attitude towards children and they managed to decentralize power from themselves and direct it to children. They state that they were proponents of change, they are presented as creatively and restless people and at the end of their careers they seem to be perfectly happy with what they had offered and grateful for what they have got, especially love and appreciation on their faces.el_GR
dc.format.extent193 σ.
dc.language.isoελληνικήel_GR
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel_GR
dc.subjectΒιογραφική προσέγγισηel_GR
dc.subjectΔιδακτικές πρακτικέςel_GR
dc.subjectΚριτική ανάλυση λόγουel_GR
dc.subjectBiographical approachel_GR
dc.subjectTeaching practicesel_GR
dc.subjectCritical discourse analysisel_GR
dc.titleΣυνθήκες εργασίας και διδακτικές πρακτικές Νηπιαγωγών στην περίοδο της μεταπολίτευσης: μια βιογραφική προσέγγισηel_GR
dc.title.alternativeWorking conditions and teaching kindergarten practices the period of the new regime: a biographical approachel_GR
dc.typeμεταπτυχιακή εργασίαel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record