Η επίδραση της προτίμησης χεριού στη σύγχρονη εκτέλεση δύο κινητικών έργων από παιδιά Δημοτικής Εκπαίδευσης
Abstract
Η προτίμηση χεριού θεωρείται ο πιο προφανής δείκτης της λειτουργικής εγκεφαλικής ασυμμετρίας. Πολλές είναι οι έρευνες που έχουν διερευνήσει την προτίμηση χεριού σε συνδυασμό με διάφορους παράγοντες. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί η επιρροή της προτίμησης χεριού παιδιών Δημοτικής Εκπαίδευσης στη σύγχρονη εκτέλεση δύο κινητικών έργων. Οι συμμετέχοντες ήταν 424 μαθητές (ηλικίας 6 έως και 13 ετών), που φοιτούσαν από την Α΄ έως και τη ΣΤ ΄ τάξη σε δημόσια δημοτικά σχολεία του νομού Θεσσαλονίκης. Οι συμμετέχοντες ταξινομήθηκαν σε δύο ομάδες, τους δεξιόχειρες και τους αριστερόχειρες, σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο των Briggs & Nebes (1975). Τα αποτελέσματα της εργασίας έδειξαν ότι το μη προτιμώμενο χέρι έκανε τα περισσότερα λάθη (σε αριστερόχειρες και δεξιόχειρες μαθητές). Συνολικά, τα αγόρια έκαναν περισσότερα λάθη με το δεξί χέρι, ενώ στις τάξεις Β΄ και ΣΤ΄ τα αγόρια είχαν χειρότερη επίδοση στα λάθη με το αριστερό χέρι. Μόνο τα κορίτσια της Γ΄ τάξης φάνηκαν να είναι χειρότερα στις επιδόσεις στα λάθη με το αριστερό χέρι σε σύγκριση με τα αγόρια. Επιπλέον φάνηκε ότι οι αριστερόχειρες μαθητές ήταν λιγότερο πλευριωμένοι σε σύγκριση με τους δεξιόχειρες. Στα αγόρια οι δεξιόχειρες είχαν μικρότερη πλευρίωση, ενώ στα κορίτσια οι αριστερόχειρες ήταν αυτοί με τη μικρότερη πλευρίωση. Γενικά δεν υπήρξε στατιστικά σημαντική διαφορά στη διαφορά των λαθών ανάμεσα στο προτιμώμενο και μη προτιμώμενο χέρι, μεταξύ δεξιόχειρων και αριστερόχειρων αγοριών και κοριτσιών.
Handedness is considered to be the most obvious indicator of functional cerebral asymmetry. Many studies have investigated handedness in combination with various factors. Τhe aim of this study is to investigate the influence of primary school pupils’s handedness in contemporary execution of dual motor tasks. Participants were 424 students (aged 6 to 13 years old), who attended first to sixth grade in state primary schools in the prefecture of Thessaloniki. Participants were classified into two groups, right-handers and left-handers, according to the Briggs & Nebes (1975) questionnaire. Results showed that most errors were made by the non-preferred hand (in left-handed and right-handed pupils). All in all, boys made more errors with the right hand, whilst in second and sixth grade boys had worse performance in errors with their left hand. Only third grade girls seemed to have worse performance in errors with the left hand, compared to boys. Furthermore, left-handed pupils appeared to be less lateralized, compared to right-handers. In boys, right-handers were less lateralized, whilst in girls, left-handers were those with the least laterality. Generally, there was no statistically significant difference in errors between the preferred and non-preferred hand, between right-handed and left handed boys and girls.