dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία πραγματεύεται τις αναπαραστάσεις της παιδικότητας, όπως παρουσιάζονται στα κείμενα των σχολικών εγχειριδίων της Γλώσσας της Β’ δημοτικού από το 1934 έως σήμερα. Στο θεωρητικό μέρος, πραγματοποιείται μια ανασκόπηση της παιδικής ηλικίας με σκοπό να παρουσιαστεί η θέση του παιδιού σε διαφορετικές ιστορικές στιγμές. Το θεωρητικό υπόβαθρο αντλείται από τις θεωρίες κοινωνικοποίησης και μάθησης, από τους λόγους για την παιδική ηλικία, μέσω των οποίων επιχειρείται να αποδοθούν ορισμένα χαρακτηριστικά στη φύση και τη συμπεριφορά των παιδιών, καθώς και από τις θέσεις της Νέας Κοινωνιολογίας. Στη συνέχεια επιχειρείται μία ιστορική ανασκόπηση της διαδρομής του σχολικού βιβλίου στην Ελλάδα και παρουσιάζεται αυτό στη βάση των δύο βασικών λειτουργιών του: ως φορέας ιδεολογικού και γνωστικού περιεχομένου. Περνώντας στο ερευνητικό μέρος, σε πρώτο στάδιο παρουσιάζονται ο σκοπός και τα ερωτήματα της μελέτης, τα οποία προσπαθούν να διαφωτίσουν την κατασκευή της παιδικότητας μέσα στα κείμενα των σχολικών εγχειριδίων, τα κύρια γνωρίσματά της, αλλά και τις αντιλήψεις που κυριαρχούν σχετικά με αυτή. Σε δεύτερο στάδιο, περιγράφεται η ποιοτική μέθοδος ανάλυσης περιεχομένου και αναφέρονται τα βήματα που ακολουθήθηκαν για τη διεκπεραίωση της έρευνας. Έπειτα, παρουσιάζονται οι άξονες ανάλυσης του περιεχομένου. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται τα υπό μελέτη σχολικά εγχειρίδια και επιχειρείται η ανάλυση κατά θεματική κατηγορία. Τέλος, στα συμπεράσματα γίνεται προσπάθεια να απαντηθούν τα ερωτήματα σε μία βιβλιογραφική βάση. Παρατηρείται, πως κάποια χαρακτηριστικά, αποδίδονται στην παιδική ηλικία στο μεγαλύτερο μέρος των εγχειριδίων, ενώ δεν απουσιάζουν και οι διαφοροποιήσεις στο πέρασμα των χρόνων, αφού η έννοια παιδί και ό,τι την περιβάλλει μεταβάλλεται συνεχώς.
This paper deals with the representations of childhood, as presented in the texts of second grade Language schoolbooks from 1934 to date. In the theoretical part of the work a review of childhood through the ages is performed in order to present the position of the child in different historical moments. The theoretical background of the study is drawn from socialization and learning theories, from the reasons for childhood, and from the positions of the New Sociology. Afterwards, a historical overview of the route of the textbook in Greece is attempted and it is being presented on the basis of its two main functions: as an operator of ideological and knowledge content. Passing into the research part , initially the purpose and questions of the study are presented, which are trying to enlighten the construction of childhood in the texts of textbooks, the main traits but also the perceptions that prevail on this issue. Secondly, the qualitative content analysis method and the steps followed are described. Then, the analysis axes of the content are presented. Next the textbooks are presented and analysis by subject category is being performed. Finally, the conclusions make an attempt to answer the questions in a bibliographic database. It is observed that some features, are attributed to childhood in most textbooks, while distinctions over the years exist, as the sense “child” and what surrounds it is continually changing. | el_GR |