Ο ρόλος της επικοινωνίας στη διδασκαλία της Μουσικής στα γενικά σχολεία της Α/θμιας και της Β/θμιας εκπαίδευσης και στα Μουσικά Σχολεία
Abstract
Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να προσδιορίσει το ρόλο της επικοινωνίας στη διδασκαλία της Μουσικής, καθώς και το βαθμό που η αποτελεσματική εκδοχή της επηρεάζει την εκπαιδευτική διαδικασία στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση και στα Μουσικά Σχολεία. Μετά λοιπόν, από μία σχετική μελέτη των απόψεων και των ερευνών από την αρχαιότητα έως και σήμερα παρουσιάζεται η θέση της επικοινωνίας στη διδασκαλία της Μουσικής στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
Έχοντας υπ’ όψιν τις διαφορετικές μορφές επικοινωνίας, καθώς και τις ενδεχόμενες διαφοροποιήσεις επί του θέματος μεταξύ των συγκεκριμένων βαθμίδων της Εκπαίδευσης, διερευνάται η συμβολή των επικοινωνιακών δεξιοτήτων στη διαδικασία της μάθησης. Η έρευνα πραγματοποιείται με τη βοήθεια ερωτηματολογίου και τα αποτελέσματά της αποδεικνύουν ότι η ποιότητα της επικοινωνίας στο χώρο της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στη διδασκαλία της Μουσικής παίζει καθοριστικό ρόλο στα γενικά σχολεία της Α/θμιας και της Β/θμιας Εκπαίδευσης και ιδιαίτερα στα Μουσικά Σχολεία, όπου η φύση των μουσικών ατομικών μαθημάτων απαιτούν την αποτελεσματική εκδοχή της.The purpose of this research is to define both the role of communication in teaching Music as well as the extent to which its effective version positively affects the education process in Primary and Secondary Education, either in general or in music schools. After thorough investigation on relative literature and research from the ancient times up to now, an attempt is made to present the role of communication in teaching Music from antiquity up to the current Greek situation.
Taking into consideration the different types of communication as well as the potentially diverse approaches between different levels of education, the contribution of communicative skills to the process of learning is investigated. This investigation is conducted by employing a questionnaire; its findings indicate that the quality of communication within an educational context and, more particularly, in teaching Music, plays a crucial role in general and in music schools in the Primary and the Secondary level of Education; in the latter case of music schools this is even more important, as the nature of individual music lessons requires constructive communication.