Ο ρόλος του μαθήματος της Μουσικής στη βελτίωση της συναισθηματικής νοημοσύνης και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών στα γενικά σχολεία της Α/θμιας και της Β/θμιας εκπαίδευσης και στα Μουσικά Σχολεία
Abstract
Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να προσδιορίσει το ρόλο του μαθήματος της Μουσικής στη βελτίωση της συναισθηματικής νοημοσύνης και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών στα Γενικά Σχολεία της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και στα Μουσικά Σχολεία, καθώς και ενδεχόμενες διαφοροποιήσεις επί του θέματος μεταξύ των συγκεκριμένων βαθμίδων Εκπαίδευσης. Μετά λοιπόν, από μία σχετική μελέτη των απόψεων και των ερευνών από την αρχαιότητα έως και σήμερα παρουσιάζεται η θέση του μαθήματος της Μουσικής στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
Έχοντας υπ’ όψιν τα ποικίλα μαθήματα της μουσικής αγωγής, καθώς και το ρόλο τους στην ανάπτυξη της αισθητικής καλλιέργειας των μαθητών, διερευνάται η συμβολή του μαθήματος της Μουσικής στη διαμόρφωση των προσωπικοτήτων των μαθητών και τη συναισθηματική τους ωρίμανση. Η έρευνα πραγματοποιείται με τη βοήθεια ερωτηματολογίου και τα αποτελέσματά της αποδεικνύουν ότι η μουσική αγωγή μπορεί να αποτελέσει «σφαίρα επιρροής» για τους μαθητές, σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στα Μουσικά Σχολεία, όπου η τακτική ενασχόληση τους με τη μουσική λειτουργεί επικουρικά στην αποτροπή παρεκκλινουσών συμπεριφορών και την ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων τους.The purpose of this dissertation is to define the role of the subject of Music in improving both the emotional intelligence and the communicative skills of Primary and Secondary education students attending either general or music schools; it also aims to identify potential relevant diversifications between the aforementioned education tiers. Following a presentation of relevant diachronic research, the role of the subject of Music within a contemporary Greek context is addressed.
Taking into consideration the various subjects of Music education, as well as their role in enhancing the aesthetics of the students, this research investigates the contribution of Music in formulating their personalities and paving the way for their emotional maturity. A questionnaire was employed for this purpose and after processing the results it is evident that Music education can significantly influence students throughout the education tiers in Greece and especially in Music schools, where their regular involvement with music helps in preventing deviant behaviors and in amplifying both their emotional intelligence and their communicative skills.