Διαχείριση συγκρούσεων στο χώρο εργασίας
Abstract
Οι συγκρούσεις ως αναπόφευκτο φαινόμενο στους οργανισμούς, αποτελούν πρόκληση, τόσο σε επίπεδο ατόμων, όσο και σε επίπεδο ομάδας. Στον εργασιακό χώρο εκδηλώνονται με διάφορες μορφές και μπορεί να επιφέρουν ζωτικότητα και ανάπτυξη, αλλά και να επιδράσουν καταστροφικά στη λειτουργία, στην απόδοση και στην αποτελεσματικότητά του. Η αποτελεσματική διαχείρισή τους, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα επίτευξης των γενικότερων στόχων του οργανισμού και συνεπώς, των εκπαιδευτικών οργανισμών. Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις αντιλήψεις των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας, αναφορικά με το φαινόμενο των συγκρούσεων και τη διαδικασία διαχείρισής τους. Στην εν λόγω έρευνα, που διεξήχθη κατά το σχολικό έτος 2017-2018 σε Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς του νομού Θεσσαλονίκης, εφαρμόστηκε ποσοτική μεθοδολογική προσέγγιση, με εργαλείο συλλογής δεδομένων το ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματά της κατέδειξαν ως σημαντικότερη αιτία πρόκλησης των συγκρούσεων, την κακή επικοινωνία και τις ατομικές διαφορές μεταξύ των παιδαγωγών. Εντοπίστηκαν συγκρούσεις, με διαφορετική όμως συχνότητα εμφάνισης, μεταξύ όλων των ομάδων που εμπλέκονται στο χώρο του σχολικού οργανισμού και παράλληλα διαπιστώθηκε ότι στο χώρο της προσχολικής εκπαίδευσης, η συνεργασία και ο συμβιβασμός, αποτελούν τις επικρατέστερες στρατηγικές διαχείρισης μιας συγκρουσιακής κατάστασης. Μέσα από τις προτάσεις των ίδιων των παιδαγωγών, αναδύθηκε η ανάγκη επιμόρφωσης και ανάπτυξης γνώσεων και δεξιοτήτων, πάνω σε θέματα βελτίωσης επικοινωνίας, ομαδικής συνεργασίας και διαχείρισης διαφωνιών και συγκρούσεων. Τα συμπεράσματα αυτά επαληθεύουν την υπάρχουσα βιβλιογραφία και εμπλουτίζουν την κεκτημένη γνώση με νέα δεδομένα.Conflicts, as an inevitable phenomenon in organizations, are challenging, both from an individual and group point of view. In a workplace, they appear in various forms and while they can cause vitality and growth in some cases, they could also have a catastrophic result in the operation, output and effectiveness of this said workplace. Their effective management is the key factor to achieving the overall goals of the organization and, as a result, of the educational institutions. This bachelor thesis attempts to investigate the perceptions of pre-school pedagogues regarding the conflict phenomena and the process of their management. In this survey, which was conducted during the school year 2017-2018 at Municipal Kindergartens in the prefecture of Thessaloniki, a quantitative methodological approach was applied, with the questionnaire as the data collection tool. The results indicated as the major cause of conflict, poor communication and individual personal differences among educators. However, conflicts with a different frequency of occurrence have been also identified among all the groups involved in the school organization, and at the same time, it was found that in the field of pre-school education, cooperation and compromise are the most prevalent strategies for managing a conflict situation. Through the suggestions and recommendations of the educators themselves, the need for extra training and development of knowledge and skills has emerged on issues, for improving communication, teamwork and dealing with conflicts and disagreements. These conclusions have verified the existing bibliography and have enriched the acquired knowledge with new data.