Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού στην Άτυπη Εκπαίδευση Παιδιών Προσφύγων: Μελέτη Περίπτωσης στη Δομή Υποδοχής Προσφύγων Σάμου
Abstract
Με τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην Ευρώπη λόγω των νέων μεταναστευτικών/προσφυγικών ροών των τελευταίων ετών κρίνεται αναγκαία η διαχείρισης της κατάστασης, με βασικό ζητούμενο την ενσωμάτωση των ανθρώπων αυτών στις ευρωπαϊκές κοινωνίες υποδοχής. Μεγάλη βαρύτητα δίνεται για το σκοπό αυτό στην εκπαίδευση, που αποτελεί παράλληλα και μέσο δημιουργίας μιας όσο γίνεται κανονικής παιδικής πραγματικότητας για τα προσφυγόπουλα, ιδιαιτέρως σε χώρες πρώτης υποδοχής όπως η Ελλάδα. Η παρούσα εργασία επιχειρεί τη μελέτη της επίσημης προσπάθειας οργάνωσης της εκπαίδευσης με την άτυπη μορφή της από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. κατά το σχολικό έτος 2016- 2017 στο νησί της Σάμου. Μέσα από τη διεξαγωγή ποιοτικής έρευνας με εργαλείο την ημιδομημένη συνέντευξη προέκυψαν δεδομένα που αναλύθηκαν με τη μέθοδο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Τα αποτελέσματα αυτά οδήγησαν αρχικά στη χαρτογράφηση των απασχολούμενων στους διάφορους εμπλεκόμενους φορείς και στην καταγραφή των δυσκολιών που προέκυψαν στη διαχείριση του ανομοιογενούς και μη κατάλληλα κάποιες φορές επιμορφωμένου από το ΥΠ.Π.Ε.Θ, για το ιδιαίτερο αυτό μαθητικό δυναμικό, προσωπικού που απασχολήθηκε μέσω ΜΚΟ, εθελοντικών οργανώσεων και κρατικών φορέων. Τελικός σκοπός ήταν να παρουσιαστούν οι τρόποι με τους οποίους διαχειρίστηκε η Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων τις δυσκολίες αυτές, δεδομένων και των αντιδράσεων της τοπικής κοινωνίας, , ώστε να κριθούν για την αποτελεσματικότητά τους στην άσκηση μιας ηγετικής θέσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας οδήγησαν στην κατάδειξη της ικανοποιητική διεξαγωγής του ρόλου ΣΕΠ και στην υλοποίηση του επιτεύγματος στο μέτρο του δυνατού, δεδομένων των συνθηκών.Because of the new conditions in Europe due to the new migration/refugee flows during the last years, it is necessary the whole situation to be managed. Integrating these people into European host societies is crucial. Great importance is given to education as a key factor, which is also a means of creating a somehow normal childhood reality for refugee children, particularly in first- reception countries, such as Greece. The study of the first formal effort to organize this education in its
informal form by the Ministry of Education and Religious Affairs for the school year 2016-2017, specifically on the island of Samos, is the wider subject of the present thesis. Through a qualitative research data were collected and be analyzed with qualitative content analysis method with semi-structured interviews as a research tool. These results initially led to the mapping of the employees involved in the various organizations and to the recording of the difficulties that arose in the management of the heterogeneous and inadequately sometimes trained staff of NGOs, voluntary organizations and government agencies. The ultimate goal was to present the ways in which these difficulties, given the reactions of the local community, were handled by the Refugee Education Coordinator, so as to be evaluated for their effectiveness in exercising a leading position. The results of the survey have demonstrated the satisfactory performance of the REC role given the circumstances.,.