Διερεύνηση της αναγκαιότητας του θεσμού του μέντορα στους εκπαιδευτικούς της προσχολικής αγωγής
Abstract
Ο θεσμός του μέντορα είναι μια σημαντική, συμβουλευτική μέθοδος βοήθειας και υποστήριξης της μάθησης καθώς και μια από τις πιο διαδεδομένες και αποτελεσματικές στρατηγικές παροχής ατομικής καθοδήγησης και στήριξης των εκπαιδευτικών σε πολλές προηγμένες χώρες. Ο αποτελεσματικός μέντορας (καθοδηγητής) για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του πολυσύνθετου ρόλου του επιβάλλεται να είναι έμπειρος και να κατέχει γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες που να ενδυναμώνουν την επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Με αυτόν τον τρόπο αυτοί θα είναι σε θέση να ικανοποιούν με επάρκεια τις προκλήσεις που παρουσιάζονται τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία στην καθημερινή πράξη , όσο και στη διαχείριση των σχέσεων μεταξύ όλων των παραγόντων της σχολικής κοινότητας.
Στόχος της παρούσης έρευνας είναι η διερεύνηση της αναγκαιότητας του θεσμού του μέντορα στις υπάρχουσες δομές (δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία) του Ν. Κοζάνης, καθώς και της πρόθεσης συμμετοχής των εκπαιδευτικών σε προγράμματα mentoring .Η έρευνα επίσης εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών , καθώς και στον τύπο της μεντορικής προσέγγισης που αυτοί προτιμούν για την αποτελεσματική ικανοποίηση των αναγκών αυτών. Τα δεδομένα έχουν συλλεχθεί από 78 εκπαιδευτικούς κατόπιν άμεσης –επιτόπιας έρευνας, με τη χρήση ερωτηματολογίου . Μέσα από τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής διαφαίνεται η θετική θέση της πλειονότητας των εκπαιδευτικών για τη διαδικασία αυτή.
Λέξεις κλειδιά: Μέντορας, Θεσμός του μέντορα, Μεντορική σχέση, Προσχολική εκπαίδευση, Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης.
Mentoring is an important counseling method of learning aid and support, as well as one of the most widespread and effective strategies for providing individual guidance and teacher support in many advanced countries. The effective mentor in order to meet the demands of his complex role is required to be experienced and possess knowledge and skills that strengthen the professional and personal development of teachers. This way they will be able to adequately satisfy the challenges posed both in the educational process in daily practice and in the management of relationships between all the factors of the school community. The aim of this research is to investigate the necessity of mentoring in the existing private and public schools in the prefecture of Kozani, as well as the intention of teachers to participate in mentoring programs .In addition, the research focuses on the educational needs of teachers and the type of the most appropriate mentor and mentoring-relationship they prefer to effectively meet these needs.The data was collected by 78 teachers following on-site research using questionnaires. Findings suggest that the majority of educators has a positive view towards the mentoring process.