Χρήση των Νέων Τεχνολογιών για τη διερεύνηση των στάσεων και των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών αναφορικά με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση παιδιών με ή χωρίς ειδικές ανάγκες και αναπηρίες
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η χρήση των νέων τεχνολογιών για τη διερεύνηση των στάσεων και των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών αναφορικά με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση παιδιών με ή χωρίς Ειδικές Ανάγκες και αναπηρίες. Η συγκέντρωση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο διερεύνησης των στάσεων των εκπαιδευτικών, που αναπτύχθηκε με τη βοήθεια της πλατφόρμας ανοιχτού κώδικα LimeSurvey. Το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει την κλίμακα STATIC (Scale of Teachers’ Attitudes toward Inclusive Classrooms) (Cochran, 1997), για την μέτρηση των στάσεων των εκπαιδευτικών. Ως δείγμα επιλέχθηκαν 203 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ελληνική Επικράτεια. Σύμφωνα με το συνολικό δείκτη STATIC βρέθηκε, ότι η βαθμίδα εκπαίδευσης, η εργασιακή σχέση, εάν οι εκπαιδευτικοί υπηρετούν ως διευθυντές, εάν υπηρετούν ως γενικής ή ειδικής αγωγής, εάν έχουν μεταπτυχιακό στην ειδική αγωγή, το εισόδημα, ο αριθμός μαθημάτων ειδικής αγωγής κατά την διάρκεια του βασικού τίτλου σπουδών, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα ειδικής αγωγής, η διδακτική εμπειρία σε μαθητές με ειδικές ανάγκες και η ηλικία επηρεάζουν την στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στη συμπερίληψη, ενώ το φύλο, η οικογενειακή κατάσταση, ο αριθμός των παιδιών και τα έτη προϋπηρεσίας βρέθηκε, ότι δεν επηρεάζουν την στάση των εκπαιδευτικών προς την συμπερίληψη. Επίσης, η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών εκφράζει αρνητική στάση στο ότι έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα, ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες των παιδιών με αναπηρίες και θεωρεί πολύ σημαντική την ύπαρξη των συναδέρφων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στο σχολείο. Επιπρόσθετα, βρέθηκε, πως οι αναπληρωτές πλήρους ωραρίου έχουν πιο θετική στάση από τους μόνιμους και ότι η αυξημένη συχνότητας συνεργασίας των εκπαιδευτικών με τους γονείς των μαθητών με ειδικές ανάγκες, η αυξημένη συχνότητας συνεργασίας των εκπαιδευτικών με δομές ειδικής αγωγής και η αυξημένη συχνότητα χρήσης των νέων τεχνολογιών από τους εκπαιδευτικούς, επηρεάζουν θετικά τη στάση των εκπαιδευτικών προς την συμπερίληψη.
The subject of this work is the use of new technologies in the study of attitudes and perceptions of teachers regarding the inclusive education of children with or without special needs and disabilities. The data collection was performed using an online questionnaire with the help of the open source platform, LimeSurvey. The online questionnaire includes the STATIC scale (Scale of Teachers' Attitudes toward Inclusive Classrooms) (Cochran, 1997) which measures the attitudes of teachers. The sample was consisted of 203 primary and secondary school teachers from Greece. According to the total STATIC index, the level of education, the employment relationship, if teachers serve as school principals, if they serve as general or special education teachers, if they own a master in special education, the income, the number of special education courses during the bachelor degree, the training of teachers in special education courses, the experience from having students with disabilities and the age, affect teacher’s attitudes toward inclusion. Gender, marital status, the number of children and the years of service, do not affect the attitudes of teachers towards inclusion. The majority of teachers expressed negative attitudes that they have been properly trained to meet the needs of children with disabilities and they consider very important the presence of special education teachers at school. Additionally, it was found, that full-time substitute teachers have more positive attitudes than permanent teachers. Finally, the increased frequency of cooperation between teachers and parents of pupils with special needs, the increased frequency of cooperation between teachers and special education structures and the increased frequency of use of new technologies by teachers, positively influence the attitude of teachers towards inclusion.