Οι Εκπαιδευτικοί μιλούν για τα συναισθήματα στον εργασιακό τους χώρο: Μια μελέτη στο πλαίσιο της κοινωνικής ψυχολογίας του λόγου
Abstract
Το συναίσθημα ερευνήθηκε ως θέμα σε ένα πλήθος πεδίων στις κοινωνικές
επιστήμες, στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία. Η φύση, οι ρόλοι και οι συνέπειες
των συναισθημάτων στην εργασία αναδεικνύονται ως θέματα με ολοένα αυξανόμενη
σημασία για την κατανόηση της εργασίας, τη δημιουργικότητα και την
αποτελεσματικότητα των εργαζομένων. Στην παρούσα έρευνα, οι συμμετέχοντες
εκπαιδευτικοί καλούνται να μιλήσουν για τις συναισθηματικές εμπειρίες από την
εργασιακή τους καθημερινότητα, μέσα στο συνομιλιακό πλαίσιο ημι-δομημένων
συνεντεύξεων. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην ανάδειξη της σημασίας των
συναισθημάτων για τους ίδιους εκπαιδευτικούς ως εργαζόμενους, στο πώς οι ίδιοι τα
περιγράφουν και τα εξηγούν ως μέρος της καθημερινής εργασιακής τους εμπειρίας,
εστιάζοντας στην κατασκευαστική και ενεργή χρήση της γλώσσας.
Προκειμένου να μελετήσει το λόγο των συναισθημάτων, η παρούσα διπλωματική
εργασία στηρίζεται στην Κοινωνική Ψυχολογία του Λόγου και των Οργανωσιακών
Σπουδών με παρόμοιο προσανατολισμό. Με τον τρόπο αυτό, η εργασία ακολουθεί μια
σημαντική μετατόπιση των θεωρητικών και μεθοδολογικών κατευθύνσεων στην έρευνα
των συναισθημάτων, και στρέφει το ενδιαφέρον της στον τρόπο που οι εκπαιδευτικοί
ως εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν τα συναισθήματά τους, καθώς, μιλώντας,
αναπαριστούν σκηνές από την καθημερινή εργασιακή τους ζωή.Emotions have been explored as an issue from various aspects, in the social
sciences, in the Greek and international literature. Studying the nature, roles and
consequences of emotions at the workplace has revealed parameters of highly
importance for understanding not only the work itself, but the creativity and the
effectiveness of working people as well. In the present study, the participating teachers
are invited to describe their emotional experiences about their daily working routines,
within the discursive context of semi-structured interviews. In addition, the interest is
concentrated on the significance of the teachers’ emotions as they work or as they,
themselves describe and interpret them in their daily working experience, focusing on
the constructive and active use of language.
From a theoretical point of view, in order to study emotion discourse, this
dissertation is based on Discursive Social Psychology and Organization Studies with
similar orientation. By following this orientation, which consists an important move in
the study of emotions, the dissertation adopts a perspective, from which it can study the
ways teachers as working persons deal with their emotions, as they represent scenes
from their daily working life by talking.