Ιστορική Ενσυναίσθηση και Τραυματικά Γεγονότα: Μια μελέτη περίπτωσης των αντιλήψεων των υποψήφιων δασκάλων
Abstract
Περίληψη
Η σύγχρονη Ιστορική εκπαίδευση φέρνει στο προσκήνιο τη διδακτική προσέγγιση τραυματικών και επίμαχων ιστορικών γεγονότων, τα οποία μέχρι πρότινος εξοβελίζονταν ή επιδερμικώς αναφέρονταν στη σχολική Ιστορία. Επιπλέον, προτάσσεται η καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης στη βάση πραγμάτευσης εννοιών δεύτερης-τάξης, όπως η ιστορική ενσυναίσθηση, για την οποία γίνεται λόγος και στην έρευνα.
Η παρούσα, λοιπόν, έρευνα στοχεύει στη μελέτη των απόψεων των υποψηφίων δασκάλων όσον αναφορά τη διδασκαλία «τραυματικών» ιστορικών γεγονότων μέσω της αξιοποίησης της «ιστορικής ενσυναίσθησης». Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν 2 διδακτικές παρεμβάσεις, μέσα από τις οποίες οι υποψήφιοι δάσκαλοι εμβάθυναν στα «τραυματικά» γεγονότα και στην «ιστορική ενσυναίσθηση» και ασκήθηκαν μέσα από την εκπόνηση διδακτικών σχεδιασμών.
Τα αποτελέσματα εξήχθησαν από τη συλλογή δεδομένων που λήφθηκαν μέσω της συλλογής ερωτηματολογίων προελέγχου και μετα-ελέγχου, της διεξαγωγής συνεντεύξεων και της μελέτης των εκπαιδευτικών προϊόντων των συμμετεχόντων και στη συνέχεια κατηγοριοποιήθηκαν και ερμηνεύθηκαν. Τέλος, από τα αποτελέσματα φαίνεται ουσιαστική εμβάθυνση στο περιεχόμενο των προαναφερθέντων εννοιών, καθώς και σε πρακτικές που αποσκοπούν σε αυτές, και καταδεικνύεται η θετική στάση και προθυμία των μελλοντικών δασκάλων του δείγματος για προσέγγιση «τραυματικών» γεγονότων μέσω της «ιστορικής ενσυναίσθησης» αλλά και λοιπών διδακτικών πρακτικών.Abstract
Modern historical education brings the didactic approach of traumatic and controversial historical events to the fore, which were exterminated or superficially mentioned in school history until recently. In addition, it is proposed to cultivate historical thought on the basis of dealing with second-order concepts, such as historical empathy, which is discussed in the research.
Therefore, the present research aims to study the views of prospective teachers regarding the teaching of "traumatic" historical events through the use of "historical empathy". Furthermore, 2 didactic interventions took place, through which prospective teachers delved into the "traumatic" events and the "historical empathy" and practiced through tasks’ elaboration.
The results were extracted from the data collection obtained through the collection of pre-test and post-test questionnaires, the conduct of interviews and the study of the participants’ tasks and then categorized and interpreted. Finally, the results show a substantial deepening in the content of the aforementioned concepts, as well as in practices that aim at them, and demonstrate future teachers’ positive attitude and willingness to approach "traumatic" events through "historical empathy" and other teaching practices.