Εκπαιδευτική αντιμετώπιση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες στη Β΄ και Γ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου
Abstract
Περίληψη
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το θέμα της εκπαιδευτική αντιμετώπιση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικότερα εκείνων που φοιτούν στην β΄ και γ΄ τάξη του Δημοτικού σχολείου. Σε πρώτο επίπεδο, παρατίθενται ορισμένες απόπειρες ορισμού των μαθησιακών δυσκολιών και επιχειρείται η μελέτη τους μέσα από την ιστορική αναδρομή και την αναφορά στους παράγοντες που ενδεχομένως προκαλούν την εκδήλωση τους και στα χαρακτηριστικά των μαθητών που έρχονται αντιμέτωποι με τις δυσκολίες αυτές. Στη συνέχεια, διερευνώνται οι βασικοί τύποι μαθησιακών δυσκολιών. Στο τρίτο κεφάλαιο η εργασία εστιάζεται στην αξιολόγηση και διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών και στη σπουδαιότητα της, ενώ κατόπιν γίνεται λόγος για τις διαταραχές που συχνά συνοδεύουν τις μαθησιακές δυσκολίες. Στο τέταρτο κεφάλαιο επιχειρείται η εξέταση της διαχείρισης και αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών μέσα από την μελέτη της κοινωνικής και συναισθηματικής εξέλιξης του παιδιού και της σπουδαιότητας της στήριξης του από το οικογενειακό περιβάλλον και από τον εκπαιδευτικό, ενώ παράλληλα διατυπώνεται η αναγκαιότητα της συνεργασίας αυτών των δύο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών. Στο τελευταίο κεφάλαιο της εργασίας διερευνάται ο ρόλος του εκπαιδευτικού και η ενδεικτική εκπαιδευτική προσέγγιση μέσα από πρακτικές και προτεινόμενες δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στο μαθησιακό προφίλ μαθητών της β' και γ΄ δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες. Καταλήγοντας, παρατίθενται τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από την παρούσα μελέτη.Abstract
This paper deals with the issue of educational treatment of students with learning difficulties and especially those who are in the second and third grade of primary school. At the first level, some attempts to define learning difficulties are presented and their study is attempted through the historical background and the reference to the factors that may cause their manifestation and the characteristics of the students who face these difficulties. Next, the basic types of learning disabilities are explored. In the third chapter the work focuses on the evaluation and diagnosis of learning disabilities and its importance, while then we talk about the disorders that often accompany learning disabilities. The fourth chapter attempts to examine the management and treatment of learning disabilities through the study of the social and emotional development of the child and the importance of support from the family environment and the teacher, while at the same time the need for cooperation between the two for the effective treatment of learning difficulties. The last chapter of the thesis explores the role of the teacher and the indicative educational approach through practical and suggested activities that correspond to the learning profile of second and third grade students with learning difficulties. In conclusion, the conclusions drawn from the present study are presented.