Απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την φοίτηση παιδιών με νοητική αναπηρία σε τάξεις συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στους Νομούς Ημαθίας και Θεσσαλονίκης.
Abstract
Περίληψη
Η παρούσα πτυχιακή εργασία διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την φοίτηση παιδιών με νοητική αναπηρία σε τάξεις συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Μελετήθηκαν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τα οφέλη της συμπερίληψης στους μαθητές με νοητική αναπηρία αλλα και στους τυπικά αναπτυσσόμενους μαθητές. Επίσης, εξετάστηκε η άποψη των εκπαιδευτικών για το επίπεδο συνεργασίας μεταξύ των συνδιδασκάλων αλλα και οι παράγοντες που δυσχεραίνουν αυτή τη συνεργασία. Τέλος, μελετήθηκαν και οι απόψεις τους σχετικά με τις κυριότερες ανάγκες των συνδιδασκάλων για την αρτιότερη υποστήριξη μαθητών με αναπηρία σε τάξεις συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Στην ποσοτική, αυτή, έρευνα συμμετείχαν 73 εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από το Νομό Ημαθίας και από το Νομό Θεσσαλονίκης οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο. Σύμφωνα με τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών, προέκυψε ότι είχαν μια θετική στάση προς την συμπερίληψη μαθητών με νοητική αναπηρία και τόνισαν ως βασικό παράγοντα για την επιτυχημένη συμπερίληψη την συνεργασία μεταξύ των συνδιδασκάλων. Υπήρχαν και εκπαιδευτικοί που δήλωσαν ότι η φοίτηση των μαθητών με νοητική αναπηρία εμποδίζει την πρόοδο των τυπικά αναπτυσσόμενων μαθητών. Επίσης, δήλωσαν ότι κυριότερη ανάγκη για την αρτιότερη υποστήριξη μαθητών με νοητική αναπηρία σε τάξεις συμπεριληπτικής εκπαίδευσης είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η συνεργασία μεταξύ των συνδιδασκάλων αλλα και μεταξύ των γονέων. Τέλος, στη συζήτηση που γίνεται περιλαμβάνονται κάποιοι περιορισμοί αλλα και προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.Abstract
The present thesis examines the opinions of primary school educators involving mentally- disabled students attending inclusive education classes. The educators’ opinions concerning the benefits of both mentally – disabled students and typical developing students attending inclusive classes were studied. Educators also examined their opinion about the level of cooperation among co-teachers and other factors that make this cooperation difficult. Finally, their opinions were studied about the main needs of co-teachers involving the most adequate support mentally – disabled students can receive by attending inclusive educating classes. 73 primary school educators from Thessaloniki and Imathia districts participated in this quantitative research by completing a questionnaire. According to their answers a positive attitude regarding mentally- disabled students attending in inclusive education classes occurred. Yet, they pointed out that the basic factor for as successful inclusion would be the cooperation between co-teachers. There were some educators which stated that the attendance of mentally- disabled students hampers the progress of the other students. They also stated that the main need for sound support of mentally – disabled students attending inclusive education classes is the education of the teachers in addition with the cooperation between co- teachers and parents. Finally, there were some restrictions included in this conversation as well as proposals for further research.