Στρατηγικές κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου που χρησιμοποιούν μαθητές με μεταναστευτικό προφίλ οι οποίοι έχουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα
Abstract
Περίληψη
Η παρούσα εργασία μελετά την χρήση μαθησιακών στρατηγικών για την εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας από μαθητές Ε’ Δημοτικού, ΣΤ’ Δημοτικού και Α’ Γυμνασίου. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των στρατηγικών που χρησιμοποιούν οι μαθητές με μεταναστευτικό προφίλ που μαθαίνουν την ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα ώστε να κατανοήσουν και να παράξουν γραπτό λόγο. Συγκεκριμένα η εργασία στοχεύει: α)στη διερεύνηση των στρατηγικών που χρησιμοποιούν οι μαθητές πριν την ανάγνωση, κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης και μετά την ολοκλήρωση της αναγνωστικής διαδικασίας και β)στη διερεύνηση των στρατηγικών που χρησιμοποιούν οι μαθητές πριν την παραγωγή γραπτού λόγου, κατά τη διάρκεια και μετά την ολοκλήρωση της συγγραφής.
Αρχικά, γίνεται ανασκόπηση της υπάρχουσας ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας που αφορά στη διγλωσσία, τις στρατηγικές γλωσσικής εκμάθησης, την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων και τη χρήση στρατηγικών καθώς και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δίγλωσσοι μαθητές. Η συγκεκριμένη έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 14 μαθητές, πραγματοποιήθηκε την περίοδο Φεβρουαρίου-Μαΐου του 2021. Βασικό εργαλείο ήταν οι προσωπικές ημι-δομημένες συνεντεύξεις και η διαδικασία της προφορικής εξωτερίκευσης, τα δεδομένα των οποίων αναλύθηκαν ποιοτικά. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν την περιορισμένη χρήση των στρατηγικών, από την πλευρά των μαθητών με μεταναστευτικό προφίλ, στην αναγνωστική διαδικασία και την παραγωγή γραπτού λόγου και τη σημαντικότητα της διδασκαλίας των στρατηγικών γλωσσικής εκμάθησης με στόχο την αξιοποίησή τους από τους μαθητές για την ομαλή σχολική ένταξή τους αλλά και τη δόμηση της κοινωνικής τους ταυτότητας.Abstract
This paper studies the use of learning strategies for the learning of Greek as a second or foreign language by students of 5th grade, 6th grade and 1st grade. The aim of this research is to investigate the strategies used by students with an immigrant profile who learn Greek as a second or foreign language in order to understand and produce written speech. Specifically, the work aims: a)to explore the strategies used by students before reading, during reading and after the completion of the reading process and b)to explore the strategies used by students before the production of written speech, during the duration and after the completion of the writing.
The above objectives will be achieved through the review of the existing Greek and international literature on bilingualism, language learning strategies, the development of language skills and the use of strategies as well as the problems faced by bilingual students and the research conducted during the period February-May 2021 in which 14 students participated. The research was conducted through personal semi-structured interviews and the method of oral externalization whose data were qualitatively analyzed. The results of the research showed the limited use of strategies in the reading process and the production of written language and the importance of teaching language learning strategies in order to be used by students for their smooth integration into the second language community and the structure of their social identity.