Show simple item record

dc.contributor.advisorΕπιβλέπουσα Καθηγήτρια: Γρίβα Ελένη
dc.contributor.authorΡαχανιώτη, Ελένη
dc.contributor.otherΕξεταστική Επιτροπή: Αλευριάδου Αναστασία, Τσακιρίδου Ελένη
dc.date.accessioned2016-06-30T10:44:34Z
dc.date.available2016-06-30T10:44:34Z
dc.date.issued2016-06-24
dc.identifier.other503 ΡΑΧ
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/218
dc.description.abstractΣκοπός της παρούσας έρευνας ήταν αφενός η συγκριτική διερεύνηση της εργαζόμενης μνήμης μονόγλωσσων και δίγλωσσων μαθητών από μεταναστευτικά περιβάλλοντα που φοιτούν στο Δημοτικό Σχολείο, αφετέρου η καταγραφή δυσκολιών απομνημόνευσης λεξιλογίου και η διερεύνηση των μνημονικών στρατηγικών που υιοθετούν οι συγκεκριμένοι μαθητές κατά τη πρόσκτηση λεξιλογίου και την ανάγνωση κειμένων. Για το σκοπό αυτό εξετάστηκαν 20 μονόγλωσσοι και 20 δίγλωσσοι μαθητές Αλβανικής καταγωγής, από 8 τμήματα της Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης τριών δημοτικών σχολείων της Ανατολικής Θεσσαλονίκης.Η αντιστοιχία μονόγλωσσων και δίγλωσσων μαθητών πραγματοποιήθηκε ως προς το φύλο και το βαθμό επίδοσης στη γλώσσα, σύμφωνα με τη βαθμολογική εκτίμηση του δασκάλου/ας.Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι: ερωτηματολόγιο καταγραφής του προφίλ των μαθητών και διερεύνησης των μνημονικών τους δυσκολιών, αυτοματοποιημένη δοκιμασία εκτίμησης της εργαζόμενης μνήμης (AWMA, Alloway 2007), η τεχνική της προφορικής εξωτερίκευσης καθώς και ανασκοπικές συνεντεύξεις. Από τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας διαπιστώθηκε ότι μονόγλωσσοι και δίγλωσσοι μαθητές είχαν ίδιες επιδόσεις στη λεκτική και οπτικοχωρική μνήμη, καθώς επίσης δεν παρουσιάστηκε καμμία διαφοροποίηση σε σχέση με το φύλο και την αλληλεπίδραση του με το παράγοντα μονογλωσσία-διγλωσσία. Επίσης, το εκπαιδευτικό επίπεδο και το επάγγελμα των γονέων δεν φάνηκε να επηρεάζουν την εργαζόμενη μνήμη. Παρατηρήθηκε όμως στατιστικά σημαντική θετική συσχέτιση της εργαζόμενης μνήμης με το βαθμό της ευρύτερης ακαδημαϊκής επίδοσης και στις δύο ομάδες. Όσον αφορά στη χρήση των μνημονικών στρατηγικών που υιοθετούν μονόγλωσσοι και δίγλωσσοι μαθητές, η καταγραφή τους επέτρεψε την ολιστική προσέγγιση και το σχηματισμό μιας ταξινομίας στρατηγικών που υιοθετούν οι μαθητές κατά τη πρόσκτηση λεξιλογίου και την ανάγνωση κειμένου σε ένα ενιαίο πλαίσιο. Σχετικά με το φύλο, δεν διαπιστώθηκε καμμία στατιστικά σημαντική διαφορά σε σχέση με τις στρατηγικές διαχείρισης και αφομοίωσης του κειμένου στους μονόγλωσσους μαθητές, αλλά ούτε και στους δίγλωσσους.Αξιοσημείωτη είναι η θετική συσχέτιση των στρατηγικών διαχείρισης/επεξεργασίας κειμένου με το βαθμό ευρύτερης ακαδημαϊκής επίδοσης στους μονόγλωσσους μαθητές, αλλά και στους δίγλωσσους.Μια ισχυρότερη θετική συσχέτιση των στρατηγικών αφομοίωσης με το βαθμό ευρύτερης ακαδημαϊκής επίδοσης αναδείχτηκε για τους μονόγλωσσους μαθητές, ενώ παρουσιάζεται μια θετική τάση και στους δίγλωσσους.Επιπλέον οι στρατηγικές διαχείρισης/επεξεργασίας κειμένου συσχετίζονται θετικά με τη λεκτική εργαζόμενη μνήμη στα μονόγλωσσα παιδιά, αλλά και στα δίγλωσσα. Όσο πιο πολλές στρατηγικές χρησιμοποιούν μονόγλωσσα και δίγλωσσα παιδιά, τόσο καλύτερη επίδοση έχουν στη Λεκτική εργαζόμενη μνήμη. Οι στρατηγικές απομνημόνευσης συσχετίζονται στους μονόγλωσσους μαθητές με τη λεκτική, αλλά και με την οπτικοχωρική εργαζόμενη μνήμη. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στους δίγλωσσους μαθητές.Τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να αποτελέσουν αφετηρία για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός προγράμματος παρέμβασης για την αντιμετώπιση των γλωσσικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν δίγλωσσοι και μονόγλωσσοι μαθητές, που θα στοχεύει στην άσκηση και βελτίωση της εργαζόμενης μνήμης, μέσω της διδασκαλίας μνημονικών στρατηγικών, καθώς και τεχνικών για την υποβοήθηση της διαδικασίας εκμάθησης λεξιλογίου και της ανάγνωσης και κατανόησης κειμένων. The present study aimed at comparing the working memory of Greek monolingual students to bilingual ones from migrant backgrounds who all attend primary school. Secondly, we recorded not only the difficulties encountered by the specific students when they try to learn and remember vocabulary, but also the memory strategies they employ to aid the mnemonic function. The sample consisted of 20 monolingual and 20 bilingual students of Albanian origin, who attended the 4th, the 5th and 6th grade of three primary schools in Eastern Thessaloniki. The monolingual and bilingual students were matched according to their gender and their mark reports on language. Both qualitative and quantitative techniques were used for data collection: a) a questionnaire for recording students' profiles and their difficulties when memorizing b) The Automated Working Memory Assessment (AWMA, Alloway, 2007), c) ‘Think aloud’ protocols and retrospective interviews. The data revealed that monolingual and bilingual students had the same performance in verbal and visuospatial memory and did not differ in relation to gender and the monolingualism-bilingualism factor. Also, the parents’socio-educational status did not appear to affect the working memory. However a statistically significant positive correlation between working memory and academic progress was found in both groups. The recording of the memory strategies, that monolingual and bilingual students use, allowed the holistic approach and the compilation of a strategy taxonomy employed by both groups in a contextualized framework, when learning vocabulary and comprehending texts. No correlation was found between gender, the text processing and assimilation strategies for monolingual or bilingual students. The correlation of the processing strategies with the academic performance was statistically significant in monolingual students, as well as in bilinguals. A stronger positive correlation was found between the assimilation strategies and the monolinguals’ academic performance, while a positive trend also emerged for bilinguals. In addition, the processing strategies are positively correlated with verbal working memory in both groups. The better the performance is, in the verbal working memory, the more strategic the monolingual and bilingual students are. The assimilation strategies are correlated with the verbal and visuospatial working memory for both monolinguals and bilinguals. The results could contribute to the design and implementation of an intervention program to address language difficulties faced by bilingual and monolingual students, with the purpose to improve working memory. This intervention program will mainly be based on memory strategies and techniques instruction to aid the vocabulary learning process and reading comprehension.el_GR
dc.format.extent161 σ.
dc.language.isoελληνικήel_GR
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel_GR
dc.subjectΕργαζόμενη μνήμηel_GR
dc.subjectΜονόγλωσσοι μαθητέςel_GR
dc.subjectΔίγλωσσοι μαθητέςel_GR
dc.subjectΔυσκολίες απομνημόνευσης λεξιλογίου και κειμένουel_GR
dc.subjectΜνημονικές στρατηγικέςel_GR
dc.subjectΠρωτοβάθμια εκπαίδευσηel_GR
dc.subjectWorking memoryel_GR
dc.subjectMonolingual studentsel_GR
dc.subjectBilingual studentsel_GR
dc.subjectDifficulties remembering vocabulary and textel_GR
dc.subjectMemory strategiesel_GR
dc.subjectPrimary educationel_GR
dc.titleΕργαζόμενη μνήμη και μνημονικές στρατηγικές: μία ερευνητική προσέγγιση σε δίγλωσσους μαθητές με δυσκολίες μάθησηςel_GR
dc.title.alternativeThe interface of working memory and memory strategies: a study of bilingual children with learning difficultiesel_GR
dc.typeμεταπτυχιακή εργασίαel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record