dc.description.abstract | Περίληψη.
Σύμφωνα με τον ανθρωπολόγο E. Hall, ο χώρος διαθέτει μια «κρυφή» διάσταση, διαπερνάται από μια «σιωπηλή» γλώσσα που καθορίζει τη χρήση και τις σχέσεις των ανθρώπων. Ο σχολικός χώρος, δεν αποτελεί απλά το υλικό περιβάλλον που φιλοξενεί την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά με τη δυναμική που αναπτύσσεται ανάμεσα σε αυτόν και τους χρήστες του, αναδεικνύεται ως ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες ανάπτυξης των διαδικασιών διδασκαλίας και μάθησης. Ο Reggio Emilia, το σχολικό περιβάλλον το χαρακτηρίζει ως ο «τρίτος παιδαγωγός» που καθορίζει και επηρεάζει την εξέλιξη της παιδαγωγικής διαδικασίας. Ο χώρος αναγνωρίζεται, διεθνώς, ως το θεμέλιο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, καθώς ο τρόπος διαμόρφωσης τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού χώρου ενός νηπιαγωγείου επηρεάζουν τις πρακτικές που εφαρμόζονται και, κατά συνέπεια, την ποιότητα μάθησης των παιδιών. Ο σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι η διαμόρφωση των χώρων στα σύγχρονα νηπιαγωγεία. Οι σύγχρονες αντιλήψεις για το εκπαιδευτικό περιβάλλον της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης εξαίρουν τη σημασία του σχολικού χώρου στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η ενασχόληση, ωστόσο, με ζητήματα του σχολικού χώρου δεν αποτελεί, δυστυχώς, πρώτιστη εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα, γεγονός που αποδεικνύεται από τη σωρεία προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες προσχολικής αγωγής στη χώρα μας. Το δείγμα της έρευνάς μας επικεντρώθηκε σε ομάδες εκπαιδευτικών στην βαθμίδα του νηπιαγωγείου, όπου μέσα από συνεντεύξεις αντλήσαμε τις απόψεις τους με βάση την εκπαιδευτική εμπειρία. Στην έρευνα συμμετείχαν 37 εκπαιδευτικοί από διάφορα νηπιαγωγεία της χώρας. Τα συμπεράσματα ποικίλουν από νηπιαγωγείο σε νηπιαγωγείο, στην πλειοψηφία όμως υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις και προβλήματα.
Τέλος, συμπεριλαμβάνονται προτάσεις για την βελτίωση του χώρου του νηπιαγωγείου σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα.Abstract.
According to anthropologist E. Hall, space has a "hidden" dimension, permeated by a "silent" language that defines the use and relationships of people. The school space is not just the material environment that hosts the educational process, but with the dynamics that develops between it and its users, it emerges as one of the most important factors in the development of teaching and learning processes. Reggio Emilia describes the school environment as the "third educator" that determines and influences the development of the pedagogical process. The space is recognized internationally as the foundation of the educational reality, as the way of shaping both the interior and the exterior of a kindergarten affect the practices applied and, consequently, the quality of children's learning. The purpose of this research is to configure the spaces in modern kindergartens. Modern perceptions of the educational environment of primary education emphasize the importance of the school space in shaping the educational process. However, dealing with school issues is not, unfortunately, a primary educational policy in Greece, a fact that is evidenced by the pile of problems faced by preschool schools in our country. The sample of our research focused on groups of teachers at the kindergarten level, where through interviews we gained their views based on educational experience. The research involved 37 teachers from various kindergartens in the country. Conclusions vary from kindergarten to kindergarten, but in the majority there are serious shortcomings and problems. Finally, suggestions are included for the improvement of the kindergarten space according to the modern standards. | en_US |