Οι χαρακτήρες της Pixar: σημειωτική προσέγγιση
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί στην ανάδειξη των κύριων γνωρισμάτων (εξωτερικών και εσωτερικών) που χαρακτηρίζουν τις/ους κεντρικές/ούς ήρωίδες/ες του συνόλου των ταινιών μεγάλου μήκους (16 ταινίες) της κινηματογραφικής εταιρίας κινουμένων σχεδίων Pixar, για το διάστημα 1995-2015. Με άλλα λόγια, αναζητούνται τα κύρια χαρακτηριστικά της μορφής και της προσωπικότητας των πρωταγωνιστριών/ών όλων των ταινιών μεγάλου μήκους της Pixar.
Τα πεδία στα οποία κινείται η εργασία είναι εκείνα του κινηματογράφου και της σημειωτικής. Ο μεν κινηματογράφος αποτελεί το αντικείμενο της έρευνας, ενώ η δε σημειωτική το μεθοδολογικό εργαλείο για την επεξεργασία, δόμηση, πρόσληψη και ερμηνεία του μηνύματος που εκπέμπει κάθε ένας από τους αναλυόμενους χαρακτήρες.
Από τη σημειωτική ανάλυση προκύπτει ότι η πλειοψηφία των πρωταγωνιστών των ταινιών μεγάλου μήκους της Pixar δεν είναι άνθρωποι, αλλά φέρουν ανθρωπόμορφα εξωτερικά και εσωτερικά γνωρίσματα, είναι κυρίως γένους αρσενικού, είναι «καλοί χαρακτήρες», επιτυγχάνουν τον στόχο τους, το ερωτικό στοιχείο μεταξύ της κεντρικής/ού ηρωίδας/ωα και κάποιου άλλου προσώπου στην ταινία είναι εμφανές, απέχουν από το κλασικό πρότυπο ομορφιάς, δρουν κυρίως σε χρόνο σύγχρονο της εποχής προβολής της ταινίας και μακριά από το οικείο τους περιβάλλον, το όνομα τους δεν συνοδεύεται από επίθετο και, τέλος, ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, το κοινό αγνοεί το οικογενειακό τους πλαίσιο
This thesis assignment aims to highlight the fundamental attributes (both internal and external) that define the main heroes and heroines in each feature film produced by the animation company Pixar (Pixar Animation Studios), from 1995 to 2015 (16 movies in total). In other words, what is being researched are the main characteristics of the appearance and personality of the protagonists in all Pixar feature films.
This assignment researched the cinematography and semiotics of each of the films. Cinematography is the main focus of the research while semiotics is the tool used to process, construct, acquire and interpret the message that is transmitted from each of the analyzed characters.
The semiotic analysis concludes that the majority of the protagonists in Pixar feature films are not human although they bare humanoid characteristics both internally and externally, they are mainly male, they are “good characters”, they succeed in what they aim, there is an obvious element of romance between the main hero/heroine and another character in the film, they differ from the typical standard of beauty, they mainly act in a time that is consistent with the time the movie is released and at a place that is away from their familiar environment, their name is not accompanied by a surname and finally, in most cases the audience disregards their family background.