dc.description.abstract | Περίληψη
Στη χώρα μας διαπιστώνεται υψηλή εκπροσώπηση από γυναίκες στην εκπαίδευση. Παρόλα αυτά, στη διοίκηση της εκπαίδευσης το ποσοστό συμμετοχής των γυναικών μειώνεται, γεγονός που είναι άξιο απορίας σχετικά με την ύπαρξη ίσων ευκαιριών για τα δύο φύλα. Παράγοντας που αποτελεί τροχοπέδη στην προσπάθεια γυναίκας εκπαιδευτικού να ανελιχθεί επαγγελματικά, είναι η σύγκρουση ανάμεσα στις επαγγελματικές και οικογενειακές της υποχρεώσεις.
Σκοπό της παρούσας εργασίας συνιστά η διερεύνηση των παραγόντων που αναστέλουν την ανάληψη διευθυντικής θέσης από γυναίκες εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και η επίδραση των στερεοτύπων στην επαγγελματική τους πορεία. Επιπλέον, μέσα από την έρευνα αναδύονται και οι γλωσσικές πράξεις που χρησιμοποιούν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, οι οποίες διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην πλήρη αποκωδικοποίηση των λεγομένων τους και οδηγούν σε ανάλυση και κατανόηση του τρόπου σκέψης τους. Η έρευνα υλοποιήθηκε με εργαλείο την ποιοτική μέθοδο συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων και ακολουθήθηκε ο δειγματοληπτικός σχεδιασμός. Επιλέχθηκε ως εργαλείο η ημιδομημένη συνέντευξη και δείγμα αποτέλεσαν 19 εκπαιδευτικοί, προϊστάμενοι και διευθυντές/ντριες σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Φλώρινας.
Τα ευρήματα της έρευνας ανέδειξαν τις οικογενειακές υποχρεώσεις ως κυριότερο ανασταλτικό παράγοντα για την ανέλιξη των γυναικών εκπαιδευτικών σε διευθυντική θέση. Το νομοθετικό πλαίσιο ευνοεί τη συμμετοχή γυναικών στην ανάληψη διευθυντικής θέσης, αν και οι ίδιες δεν αιτούνται αναβάθμισης, λόγω έλλειψης θάρρους, οικογενειακών υποχρεώσεων και φόρτου εργασίας, ενώ η κοινωνία αποδέχεται σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι στο παρελθόν τη γυναίκα σε διευθυντική θέση στην εκπαίδευση αν και δεν έχουν εξαλειφθεί τελείως τα στερεότυπα, αλλά πείθεται από τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τους στόχους που η γυναίκα διευθύντρια επιτυγχάνει στα πλαίσια του σύγχρονου σχολείου. Τέλος, μέσα από την έρευνα εντοπίζεται και η ευρεία χρήση από το δείγμα ποικίλων γλωσσικών πράξεων, λεκτικών ή μη, επιτελεστικών ή συντελεστικών, με στόχο να πείσουν την ερευνήτρια για τα λεγόμενά τους και να ενισχύσουν τον τρόπο απόκρισής τους και ετοιμότητάς τους στις ερωτήσεις που κλήθηκαν να αποκριθούν.Abstract
In our country there is a high representation of women in education. Nevertheless, the participation of women in education administration is declining, which is questionable about the existence of equal opportunities for both sexes. A factor that is an obstacle in the effort of a female teacher to advance professionally, is the conflict between her professional and family obligations.
The purpose of this paper is to investigate the factors that inhibit the assumption of managerial positions by female teachers in higher education and the impact of stereotypes on their professional career. The research was conducted with qualitative method of data collection and processing and the sampling design was followed. A semi-structured interview was chosen as a tool and a sample consisted of 19 teachers, heads and principals of Higher Education schools in the Prefecture of Florina.
The findings of the research highlighted family responsibilities as the main impediment to the promotion of women to managerial positions. The legal framework favors the participation of women in managerial positions, although they themselves do not apply for upgrades due to lack of courage, family responsibilities and workload. Finally, society accepts to a greater extent than in the past the woman in a managerial position in education, although the stereotypes have not been completely eliminated, but is convinced by the abilities, skills and goals that the female director achieves in the modern school context. | en_US |