Η σεξουαλικότητα των ατόμων με νοητική αναπηρία. Απόψεις των εκπαιδευτικών και του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού που εργάζονται σε δομές Ειδικής Αγωγής Εκπαίδευσης: το παράδειγμα του Νομού Θεσπρωτίας
Abstract
Για τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής απέναντι στη σεξουαλικότητα των ατόμων με νοητική αναπηρία δεν υπάρχουν ιδιαίτερες μελέτες στην ελληνική βιβλιογραφία. Η παρούσα εργασία διερευνώντας το θέμα αυτό, έχει σκοπό να φωτίσει κάποιες πτυχές του.
Το δείγμα αποτέλεσαν 47 εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής (ομάδα στόχος) και 58 εκπαιδευτικοί της γενικής εκπαίδευσης (ομάδα ελέγχου). Όλοι τους εργάστηκαν στο νομό Θεσπρωτίας κατά το σχολικό έτος 2015-16. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ερωτηματολόγιο που κατασκευάστηκε για το σκοπό αυτό και η στατιστική επεξεργασία έγινε με το SPSS (Statistical Package for Social Sciences, version 21.0 - Στατιστικό πακέτο εφαρμογών για τις Κοινωνικές Επιστήμες).
Από την έρευνά μας, προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί γενικά έχουν θετικές στάσεις απέναντι στη σεξουαλικότητα των ατόμων με νοητική αναπηρία, αν και φάνηκε ότι το 25% από αυτούς αγνοεί την ερμηνεία του όρου σεξουαλικότητα. Ωστόσο, πλήθος δημογραφικών παραγόντων φαίνεται ότι επιδρά στατιστικά σημαντικά στη διαμόρφωση των στάσεων τους και ένα μέρος διαδεδομένων μύθων και στερεοτυπικών αντιλήψεων κρύβεται λιγότερο ή περισσότερο στις στάσεις κάποιων από αυτούς.In Greek literature there are no specific studies on the views and attitudes of special education teachers towards sexuality of people with intellectual disability.
This study aims at exploring several aspects of this issue.
The sample consisted of 47 special education teachers (target group) and 58 general education teachers (control group). All of them worked in the region of Thesprotia during the school year 2015-16. Data collection was conducted with the use of a relevant questionnaire and the statistical analysis of its results was performed using the SPSS software (Statistical Package for Social Sciences- version 21.0 -Statistical for Social Sciences application package).
It was revealed that teachers generally have positive attitudes towards sexuality of people with intellectual disabilities, although it appeared that a percentage of 25% ignore the meaning of the term “sexuality”. However, there is evidence that various demographic factors play a statistically significant role in shaping their attitudes, which in some cases are affected by some widespread myths and stereotypes.