Στάσεις και απόψεις γονέων μαθητών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ορθογραφία
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας που χαρακτηρίζεται ως διερευνητική, (exploratory) είναι να διερευνήσει τις στάσεις και τις απόψεις των γονέων, παιδιών που φοιτούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για την ορθογραφία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το δίμηνο Οκτωβρίου –Νοεμβρίου του 2015 και συμμετείχαν 240 γονείς, που τα παιδιά τους φοιτούν σε δημόσια σχολεία της Θεσσαλονίκης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για τη διεξαγωγή της ήταν ένα ερωτηματολόγιο τύπου κλίμακας Likert, αποτελούμενο από 24 ερωτήσεις και κατασκευάστηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη έρευνα. Στη συνέχεια η ανάλυση των δεδομένων έγινε με το στατιστικό πακέτο SPSS. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης επιβεβαίωσαν τις ερευνητικές υποθέσεις δείχνοντας ότι οι γονείς δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην εκμάθηση της ορθογραφίας διότι τη συνδέουν με την κατάκτηση της γλώσσας και επιπλέον θεωρούν ότι η κατάκτησή της έχει κοινωνικό αντίκτυπο. Φαίνεται ότι αποδίδουν στο σχολείο το μεγαλύτερο βαθμό ευθύνης για την εκμάθησή της και θεωρούν ότι σηματοδοτεί σε μικρό βαθμό την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών. Επιπλέον διαπιστώθηκε συσχέτιση της ορθογραφίας με τον παράγοντα ηλικία. Η συσχέτιση δημογραφικών στοιχείων και ερευνητικών υποθέσεων αποκάλυψε κοινωνικά στερεότυπα. Η εργασία αυτή προσπαθεί να καλύψει ένα κενό της έρευνας στον τομέα αυτό, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν έρευνες που να εστιάζουν στις αντιλήψεις και τις πεποιθήσεις των γονέων των μαθητών, οι οποίοι αποτελούν θεμελιώδη πυλώνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
The aim of this exploratory research project is to investigate the beliefs and attitudes of parents of primary school pupils concerning dictation. The research was conducted during the months of October and November 2015 and the population was 240 parents of children who attend public primary schools in the city of Thessaloniki. The main tool used for this project were Likert type questionnaires, which consisted of 24 questions and were created specifically for this particular research. Afterwards the data analysis was performed with the SPSS analytics software. The results of the analysis confirm the researcher hypothesis proving that parents consider dictation very important because it is indissolubly related to the proper acquisition of language skills and also further believe that conquest has social impact. They believe that school as is largely responsible for teaching dictation to children and that to a smaller degree dictation can act as an indicator of learning difficulties. Moreover it was found correlation of spelling with the age factor. The correlation demographics and research hypotheses revealed social stereotypes. This paper tries to fill a research gap in the field, since at the moment there are not any other projects that focus on the perceptions and beliefs of the students’ parents, who are a fundamental pillar of the educational process.