Ανάπτυξη δεξιοτήτων γραπτού λόγου στο νηπιαγωγείο με την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε.
Abstract
Βασικός σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνηθεί εάν η διδακτική παρέμβαση με τη χρήση του Η/Υ συμβάλλει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της ανάγνωσης και της γραφής σε παιδιά νηπιαγωγείου. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 30 παιδιά ηλικίας 4-6 ετών. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η πειραματική. Για τη διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε συνδυασμός εργαλείων: για τη δοκιμασία «Αναγνώριση λέξεων» χρησιμοποιήθηκαν 11 κάρτες με τυπωμένες συγκεκριμένες λέξεις που δόθηκαν στα παιδιά να τις αναγνωρίσουν, ενώ για την αξιολόγηση της δοκιμασίας «Δεξιότητα Γραφής» χρησιμοποιήθηκε το σταθμισμένο εργαλείο «Κλίμακα Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας» των Ράλλη & Μαριδάκη – Κασσωτάκη (2012). Επίσης χρησιμοποιήθηκε το εκπαιδευτικό λογισμικό «Ηλεκτρονικός Ταχυδρόμος», (http://www.e-yliko). Οι δύο ομάδες που δημιουργήθηκαν, η Πειραματική και η Ομάδα Ελέγχου, αξιολογήθηκαν και συγκρίθηκαν σε δύο φάσεις: πριν από τη διδακτική παρέμβαση και μετά, αφού έγινε η διδακτική παρέμβαση διάρκειας τριών εβδομάδων με τη χρήση του Η/Υ. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η Πειραματική Ομάδα βελτίωσε τις δεξιότητες του γραπτού λόγου μετά τη διδακτική παρέμβαση (χρήση του Η/Υ και του αντίστοιχου εκπαιδευτικού λογισμικού). Η μελέτη κατέδειξε, επίσης, ότι δεν υπάρχει διαφορά στη μέση επίδοση της δεξιότητας της ανάγνωσης αλλά και της γραφής ανάμεσα στα δύο φύλα της Πειραματικής Ομάδας μετά τη διδακτική παρέμβαση. Επιπλέον, φάνηκε να μην υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά στην ανάπτυξη των παραπάνω δεξιοτήτων μεταξύ της Πειραματικής Ομάδας και της Ομάδας Ελέγχου μετά τη διδακτική παρέμβαση.
The present study examines if the use of ICT can support the development of reading and writing skills in four - to six-year- old children. The results of this study demonstrated a statistically significant learning effect of Experimental Group scores after three weeks of using computer and an educational software in kindergarten. The research showed that there is no difference in the average performance of the skill of reading and writing between the gender of the Experimental Group after the teaching intervention using the computer. Furthermore Experimental and Control Group were tested prior to and after treatment, and their improvement scores were compared. The Experimental Group completed the activities with the use of computer and the educational software, while the Control Group completed the same activities with traditional method. The results showed no significant statistical difference in the development of skills of reading and writing between the Experimental and Control Group