Μελέτη, σχεδιασμός και ανάπτυξη προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στα ζητήματα διδακτικής αξιοποίησης της Ιστορίας των Μαθηματικών
Abstract
Η χρήση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία τους έχει γίνει ένα δημοφιλές αντικείμενο έρευνας τα τελευταία χρόνια. Διάφορα επιχειρήματα έχουν διατυπωθεί για την υποστήριξη της ενσωμάτωσης αυτής και διάφοροι τρόποι έχουν προταθεί για την υλοποίησή της στη διδακτική πράξη. Παράλληλα, όμως, υπάρχουν και διάφορες ενστάσεις. Στα προγράμματα σπουδών του 2003 για τα Μαθηματικά της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, καθώς και στα διδακτικά εγχειρίδια, η αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών αποτελεί μια από τις καινοτομίες. Στην παρούσα έρευνα επιχειρείται η καταγραφή και ανάλυση των στοιχείων που συνδέονται με την Ιστορία των Μαθηματικών μέσα στα Δ.Ε.Π.Π.Σ.-Α.Π.Σ. και στα βιβλία για τα Μαθηματικά Δημοτικού και Γυμνασίου. Από αυτήν αναδείχθηκε η ασυμβατότητα του υλικού που έχουν στη διάθεσή τους οι εκπαιδευτικοί και η έλλειψη της κατάρτισής τους σε ζητήματα διδακτικής αξιοποίησης της Ιστορίας των Μαθηματικών. Στη συνέχεια, επιχειρείται η ανάπτυξη επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Μαθηματικά, με στόχο την ενημέρωση και κινητοποίησή τους σε ζητήματα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση της ιστορικής γνώσης στη σχολική τάξη. Παράλληλα, διατυπώνονται και προτάσεις για διδακτικές παρεμβάσεις που καλύπτουν στόχους της Μαθηματικής Εκπαίδευσης με αφετηρία την Ιστορία των Μαθηματικών.Implementing History of Mathematics in its teaching has become a popular research topic in recent years. Various arguments have been put forward to support this integration, and several ways have been suggested for its implementation in teaching. At the same time, however, there are several objections. In the 2003 curricula for compulsory education mathematics in Greece, as well as in textbooks, the integration of History of Mathematics is one of the innovations. The present research attempts to record and analyze the data related to the History of Mathematics within the Greek curricula and in the Primary and Secondary school’s Mathematics textbooks. This revealed the incompatibility of the material available to teachers and their lack of training on integrating/ implementing History of Mathematics in teaching of Mathematics. Then, a training program for teachers who teach mathematics is being suggested, aiming at informing and motivating them on issues related to the integration of historical knowledge into the classroom. At the same time, proposals are made for teaching interventions that cover the objectives of Mathematical Education starting from the History of Mathematics.