dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθούν οι απόψεις διευθυντών
πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με την αυτονομία, ώστε η σχολική μονάδα να
αποτελεί αυτόνομο εκπαιδευτικό οργανισμό που να μπορεί να παράγει εκπαιδευτικό
έργο και να διαμορφώσει και ασκήσει «εσωτερική» εκπαιδευτική πολιτική. Διερευ-
νάται, επίσης, πόσο αποκεντρωμένο είναι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς
και ποια περιθώρια διοικητικής, παιδαγωγικής και οικονομικής αυτονομίας αφήνει το
ισχύον θεσμικό πλαίσιο στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων.
Στα πλαίσια της έρευνας επιλέχθηκε μεθοδολογικά η ποσοτική προσέγγιση
του θέματος, καθώς στόχος ήταν η γρήγορη συλλογή μεγάλου όγκου δεδομένων και
η εύκολη ανάλυση. Εργαλείο της έρευνας ήταν το ερωτηματολόγιο με κλειστού τύ-
που ερωτήσεις διαβαθμισμένες σε κλίμακα Likert από 1 έως 7. Το δείγμα της έρευνας
αποτελούν 274 διευθυντές /ντριες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (δημοτικών) που επε-
λέγησαν τον Ιούλιο του 2018. Ανταποκρίθηκαν 120. Για την ανάλυση των δεδομένων
που προέκυψαν και την στατιστική επεξεργασία έγινε χρήση των στατιστικών πακέ-
των spss 23 και minitab 18.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι αντιλήψεις των διευθυντών που
καταγράφηκαν συγκλίνουν στο γεγονός ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι
συγκεντρωτικό με ελάχιστες τάσεις αποκέντρωσης, που τα υποκείμενα της έρευνας
θεωρούν απολύτως απαραίτητες για την διευκόλυνση του έργου τους. Πιο συγκεκρι-
μένα, μελετήθηκαν τα είδη της αυτονομίας, διαπιστώθηκε διαφοροποίηση απόψεων
σχετικά με τα είδη αυτής, καταγράφηκε θετική άποψη απέναντι στην αποκέντρωση,
ενώ διαπιστώθηκε διάσταση απόψεων μεταξύ της εκπαιδευτικής πραγματικότητας
και δομών του εκπαιδευτικού συστήματος. Ενισχυμένη είναι η άποψη ότι η ενδυνά-
μωση της αυτονομίας διευρύνει τα όρια της «εσωτερικής» εκπαιδευτικής πολιτικής,
ενώ όλα συνδέονται με την πολιτική βούληση για περισσότερη αποκέντρωση.The purpose of this research is to investigate the opinions of Primary School
Head-teachers regarding the autonomy (educational, administrative, financial) in order
for the school unit to truly become an autonomous educational establishment
which can provide education and, at the same time, form and perform “internal” education
politics. It also investigates the extent to which the Greek Education System is
decentralized as well as the available room for further administrative, educational and
financial autonomy provided by the institutional framework to the Head-teachers.
The methodology selected for this research was a quantitative approach to the
topic, since the purpose was to collect large amounts of data that would be easily
processed and analyzed in a short period of time. A questionnaire with closed-ended
questions was composed with answers following the Likert scale. The selected sample
for the research consisted of 274 Primary School Head-teachers, selected in June
2018. Out of those 120 were willing to participate. The collected data were processed
statistically by employing SPSS 23 MINITAB 18 software.
According to the results of this research the recorded opinions of Headteachers
converge on the fact that the Greek Education System is centralized leaving
little room for decentralization, which they deem completely necessary for the facilitation
of their work. As far as specific types of autonomy are concerned, there were
divergent opinions. There was general consensus about decentralization, whereas
there were different opinions regarding the educational status and the existing structures
within the system. The opinion that enhancing autonomy will extend the limits
of “internal” education politics is dominant, as everything seems to be connected with
the political will for further decentralization. | en_US |