Delving into the obstacles impending Roma students' comprehension of school mathematics in the classroom: a survey of ethnographic characteristics in a school classroom
Abstract
The current study investigated whether previous mathematical knowledge of Roma students was welcomed by the teachers as legitimized resource or not, in other words regarding the difficulties the pupils dealt with typical school mathematical acquisition, specifically in numeracy and problem solving activities, and what mathematics formal or informal the students did finally apply in the classroom milieu. The research had been conducted in a segregated school located in a quite deprived neighbourhood in a city, in Thessaly’s periphery. In the classrooms where participant-observation had been conducted, 32 students from the 4th, 5th, and 6th grades respectively took part in, while 33 children and 3 teachers participated in interviews. The findings of the qualitative research showed that teachers ignored former cognition in problem solving and computations despite the fact that they were cognizant of Rom engagement in family business. As far as students’ typical mathematical acquisition is concerned, some hindrances were spotted concerning matters such as discrimination phenomena, mathematical knowledge difficulties and language difficulties. Although the latter’s preference wasn’t quite clear, they tended to adopt informal strategies during mathematical problem solving.Η παρούσα έρευνα αναζητά εάν η προηγούμενη μαθηματική γνώση των μαθητών Ρομά καλωσορίστηκε από τους δασκάλους ως αποδεκτός πόρος γνώσης ή όχι, ποιες ήταν οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι μαθητές με την κατάκτηση των σχολικών μαθηματικών, ειδικότερα στις δραστηριότητες της αριθμητικής και της επίλυσης προβλήματος, και ποια μαθηματικά τυπικά ή άτυπα εφάρμοσαν τελικά οι μαθητές στο σχολικό περιβάλλον. Η έρευνα διεξήχθη σε ένα αμιγώς σχολείο Ρομά που βρίσκεται σε μια πολύ υποβαθμισμένη γειτονία της πόλης, στην περιφέρεια της Θεσσαλίας. Στις τάξεις στις οποίες πραγματοποιήθηκε συμμετοχική παρατήρηση συμμετείχαν 32 μαθητές από τις τάξεις της 4ης, 5ης, και 6ης, και στις συνεντεύξεις 33 παιδιά και 3 δάσκαλοι. Τα ευρήματα της ποιοτικής μεθόδου έδειξαν ότι οι δάσκαλοι αγνοούσαν την προηγούμενη γνώση στην επίλυση προβλήματος και στην εκτέλεση των πράξεων ακόμη κι αν γνώριζαν την ενασχόληση των Ρομ παιδιών στην οικογενειακή επιχείρηση και τη συνακόλουθη μαθηματική γνώση. Επίσης, τα εμπόδια ως προς την κατάκτηση της τυπικής μαθηματικής γνώσης που εντοπίστηκαν αφορούσαν σε ζητήματα διάκρισης από εκπαιδευτικούς και μαθητές, σε δυσκολίες μαθηματικής γνώσης και δυσκολίες γλωσσικές από την πλευρά των μαθητών. Παρότι η προτίμησή των τελευταίων δεν ήταν ξεκάθαρη, έτειναν να αξιοποιούν τις άτυπες στρατηγικές κατά την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.