Στρατηγικές διάκρισης ομόηχων λέξεων νηπίων
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση στρατηγικών διάκρισης ομόηχων λέξεων νηπίων πρώτης ηλικίας. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν εξήντα νήπια, τα οποία φοιτούν σε δύο Νηπιαγωγεία της πόλης της Κοζάνης. Για την καταγραφή αυτών των στρατηγικών χρησιμοποιήθηκαν δύο γλωσσικές δοκιμασίες κλειστού τύπου και ημιδομημένη συνέντευξη. Η επιλογή των ομόηχων λέξεων/ζευγαριών των δύο τεστ έγινε με βάση την κατηγοριοποίηση και τους πίνακες που προτείνονται από τους Νάκα, Μαγουλά και Καποθανάση (2010). Οι ερωτήσεις της ημιδομημένης συνέντευξης έγιναν με βάση τις στρατηγικές μάθησης που προτείνονται από την Oxford (1990). Τα αποτελέσματα των γλωσσικών δοκιμασιών έδειξαν ότι τα νήπια διέκριναν με μεγάλη επιτυχία τη σωστή απάντηση -στην κατηγορία μη ετυμολογική, ολική μη απόλυτη- όταν τα ζευγάρια των ομόηχων ετερόγραφων λέξεων αποτελούνταν από ουσιαστικά. Επίσης, τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων κατέδειξαν ότι τα νήπια χρησιμοποίησαν όλες τις κατηγορίες των στρατηγικών -γνωστικές, μνημονικές, κοινωνικές, συναισθηματικές και μεταγνωστικές- προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα παραπάνω τεστ. Οι στατιστικά σημαντικές διαφορές, οι οποίες διαπιστώθηκαν ως προς τις στρατηγικές ανάγνωσης, αφορούσαν κατά το πλείστον και στον ίδιο βαθμό το φύλο του νηπίου και το μορφωτικό επίπεδο της μητέρας και έπειτα, σε μικρότερο βαθμό, το μορφωτικό επίπεδο του πατέρα.
The purpose of the ensuing study is to investigate how toddlers develop differentiating schemata in order to discern homophone lexemes. The sample of the study consisted of sixty toddlers attending two kindergartens in Kozani. Two language tests were used to document the schemata: a) a closed type test and b) a semi-structured interview. The homophone words/pairs of the two tests were based on the categorization and tables proposed by Nakas, Magoula and Kapothanasi (2010). The semi-structured interview questions were based on the learning strategies proposed by Oxford (1990). The results of the language tests indicated that toddlers distinguished successfully the correct answer –in the category of non etymological, total, non identical words- when the pairs of homophone heterograph lexemes were nouns. Moreover, the outcome of the interviews displayed that toddlers used a variety of schemata –cognitive, mnemonic, social, emotional and metacognitive – to cope with the aforementioned tests. Statistically significant differences which were found concerning reading strategies were mostly pertaining to the toddlers’ gender and educational attainment of the mothers and to a lesser extent to the educational attainment of the fathers.