Το εγκυκλοπαιδικό μοντέλο του Χαρίσιου Παπαμάρκου: μια ποιοτική ανάλυση
Abstract
Ο Χαρίσιος Παπαμάρκου αποτελεί χωρίς αμφιβολία μία σημαντική φυσιογνωμία της Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα και το έργο του είναι άξιο προς μελέτη. Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία με τίτλο: «Το εγκυκλοπαιδικό μοντέλο του Χαρίσιου Παπαμάρκου: μια ποιοτική ανάλυση» χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος επιχειρείται η ανασκόπηση των πολιτικοκοινωνικών συνθηκών της Ελλάδας την περίοδο 1890-1910 και της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας εκείνης της εποχής, καθώς και η παρουσίαση της ζωής και του έργου του παιδαγωγού Χαρίσιου Παπαμάρκου αλλά και του εγκυκλοπαιδικού μοντέλου που χρησιμοποίησε κατά τη συγγραφή των Αναγνωσματαρίων για τη Β΄, Γ΄ και Δ΄ δημοτικού. Στο δεύτερο μέρος αναλύεται μέσω της μεθόδου της Ανάλυσης περιεχομένου το Αναγνωσματάριο της Β΄ τάξης δημοτικού, έτσι ώστε να διαπιστωθεί η χρήση του εγκυκλοπαιδικού μοντέλου και να αναδυθούν οι πραγματικές προθέσεις του συγγραφέα Χαρίσιου Παπαμάρκου όπως και των αξιών και ιδανικών που επιθυμούσε να μεταλαμπαδευτούν στους μικρούς μαθητές. Εκτός όμως από την μέθοδο της Ανάλυσης περιεχομένου, για την ολοκλήρωση του θεωρητικού μέρους της εργασίας χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της Ιστορικής Ερμηνευτικής, η οποία ερευνά και μελετά πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές και έχει ως στόχο την εξασφάλιση αξιόπιστων και ασφαλών συμπερασμάτων.Abstract
Harisios Papamarkou is without a doubt an important figure in the History of Modern Greek Education of the second half of the 19th century and his work is worth studying. The present postgraduate thesis entitled: "The encyclopedic Model of Harisios Papamarkos: a qualitative analysis" is divided into two parts. The first part attempts the review of the political and social conditions of Greece in the period 1890-1910 and the Greek educational reality of that time, as well as the presentation of the life and work of the educator Harisios Papamarkos and the encyclopedic model he used when writing the Readings for the B, C and D elementary school. In the second part, the Textbook of the 2nd grade is analyzed through the method of Content Analysis, so that the use of the encyclopedic model can be ascertained and the real intentions of the author Harisios Papamarkos emerge as well as the values and ideals he wishes to pass on to young students. However, apart from the method of Content Analysis, the method of Historical Interpretation was used to complete the theoretical part of the work, which researches and studies primary and secondary sources and aims to ensure reliable and safe conclusions.