dc.description.abstract | Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η διατύπωση μίας πρωτότυπης πρότασης διδασκαλίας της γλώσσας στην Α΄ τάξη δημοτικού, η οποία δύναται να εμπλουτίσει τις πρακτικές κριτικού γραμματισμού πρωτοσχολικής ηλικίας. Αρχικά, πριν από την παρέμβαση, επιχειρείται, υπό το πρίσμα της κριτικής ανάλυσης λόγου, να αποκαλυφθούν τα βαθύτερα ιδεολογικά νοήματα των δημοφιλέστερων παραμυθιών, κλασικών και σύγχρονων εκδοχών, των μαθητών/τριών του τμήματος, όπου διδάσκει η ερευνήτρια. Έπειτα, πραγματοποιείται απόπειρα εφαρμογής ενός προγράμματος κριτικού γραμματισμού, με βάση τα εν λόγω παραμύθια, σε ένα πλαίσιο όπου τα αναλυτικά εργαλεία της κριτικής ανάλυσης λόγου, που αντλούνται από το πεδίο της συστημικής λειτουργικής γραμματικής, μετασχηματίζονται σε άξονες εξέλιξης της διδακτικής διαδικασίας. Κατά την αποτίμηση, αποδεικνύεται ότι ο δραστηριοκεντρικός χαρακτήρας της προσέγγισης σε συνάρτηση με την εμβάθυνση σε αγαπημένο κειμενικό είδος των μαθητών/τριών προάγει τη διδασκαλία σε ουσιαστική διαδικασία, στην οποία διαπλέκονται οι εμπειρίες των παιδιών, ενώ οι κειμενικές διεπιδράσεις επεκτείνονται σε ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα.
This dissertation aims to put forward an original language teaching proposal, for primary school students of Grade 1, which could enrich the critical literacy practices of students in the first school years. Our research begins with a critical discourse analysis of the students’ most popular fairy-tales in a class, where the researcher teaches. This analysis aims to highlight the deeper ideological meanings of fairy tales. The research proceeds in the classroom, in an attempt to transform all the analytical tools, used during the critical discourse analysis and drawn from the systemic functional grammar, to keystones of a critical literacy teaching approach. It is confirmed, by the assessment of the project, that the task-based approach combined with the deepening in the favorite children’s genre promotes the teaching to a substantial procedure. It is of high importance that our students had the chance to express their experiences connected to the fairy tales and furthermore to extend our discussion to social issues. | el_GR |