dc.description.abstract | Η μελέτη της νεολογίας, όπως και του παιδικού λόγου, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία για την ανάδειξη της δυναμικής πλευράς της γλώσσας. Με δεδομένο τον κεντρικό ρόλο που διαδραματίζουν σήμερα η πολυμορφία και η νεωτερικότητα της έκφρασης, το σχολείο καλείται να εναρμονιστεί με αυτές και, τελικά, να τις χρησιμοποιήσει ως μέσο μάθησης. Στο εγχείρημα αυτό συμβάλλει αποτελεσματικά η επαφή του μαθητή με τη λογοτεχνία. Η γλώσσα της παιδικής λογοτεχνίας επιστρατεύει κάθε μέσον που της παρέχει το γλωσσικό σύστημα προκειμένου να επικοινωνήσει ουσιαστικά με τον αναγνώστη και να κεντρίσει το ενδιαφέρον του. Για τον λόγο αυτό, οι συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας καταφεύγουν συχνά στη χρήση νεολογισμών στην αφήγηση. Νεολογικούς σχηματισμούς, όμως, συναντούμε και σε άλλους τομείς του ενήλικου λεξιλογίου όπως στην επιστήμη, την τεχνολογία και την πολιτική. Τα μικρά παιδιά οδηγούνται και αυτά με τη σειρά τους σε γλωσσικές καινοτομίες, καλύπτοντας συχνά λεξιλογικά κενά της ενήλικης νόρμας, προκειμένου να επικοινωνήσουν σκέψεις και συναισθήματα. Οι γλωσσικοί μηχανισμοί βάσει των οποίων παράγονται νεολογισμοί στην Νέα Ελληνική Γλώσσα είναι κοινοί τόσο στην ενήλικη όσο και στην παιδική γλώσσα. Η διαφορά που παρατηρείται έγκειται στα κίνητρα αυτής της γλωσσικής επινοητικότητας.________________________________________The study of neology and children language constitutes one of the most important tools for highlighting the force of the language. School today is expected to adapt to the diversity of modern expression and use that diversity as a learning tool. In the process of that adaption children’s contact with literature is very useful. The language in children’s literature utilizes any offered way in order to communicate with the reader. Consequently authors of children’s literature often use neologisms, also found in grown- up language such as science, technology and politics. Furthermore, children use lexical innovations to communicate their thoughts and feelings. The linguistic mechanisms that produce neologisms in the Modern Greek Language are the same ones both in the grown- up or children language. The only difference that can be found is the motive for this linguistic creativity. | en_US |