dc.description.abstract | Η έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης αναδύθηκε τη δεκαετία του ΄80 ως γέφυρα σύνδεσης αυτών που υποστήριζαν την οικονομική ανάπτυξη χωρίς όρια κι εκείνων που προ έτασσαν την προστασία και διατήρηση του περιβάλλοντος. Η έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης είναι από τις πιο δημοφιλείς και συχνά χρησιμοποιείται τόσο στον ακαδημαϊκό χώρο όσο και στον πολιτικό και επιχειρηματικό κόσμο. Σπουδαίο ρόλο στην προώθηση της Βιώσιμης Ανάπτυξης θεωρείται ότι παίζει η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στοχεύει στη δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος για την παρούσα και μελλοντική γενιά ως προς την ακεραιότητα του περιβάλλοντος, την οικονομική βιωσιμότητα, την κοινωνική δικαιοσύνη. Τα φυτά είναι ένας από τους παράγοντες που μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Κάποιοι επιστήμονες όμως ανησυχούν ότι η τάση των ανθρώπων να αγνοούν τα φυτά στην καθημερινότητά τους (φαινόμενο «τυφλότητας απέναντι στα φυτά») μπορεί να εμποδίσει την επίτευξη αυτών των στόχων. Η παρούσα εργασία διερευνά τις απόψεις μαθητών Λυκείου ως προς την έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης αλλά και ως προς τον βαθμό με τον οποίο τα φυτά μπορούν να συμβάλουν στους στόχους αυτής. Επίσης ελέγχει εάν το επίπεδο γνώσης για τα φυτά σχετίζεται στατιστικώς σημαντικά με το βαθμό που οι μαθητές εκτιμούν τη συμβολή των φυτών στην επίτευξη των στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Πιο συγκεκριμένα στην έρευνα αυτή συμμετείχαν 384 μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων ήταν ερωτηματολόγιο. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι ενώ αρκετοί από τους μαθητές έχουν ακούσει παλαιότερα τον όρο της Βιώσιμης Ανάπτυξης, τελικά μικρό ποσοστό από αυτούς έχει κατανοήσει μερικώς ή πλήρως την έννοια. Το σχολείο παρόλο που τόσο μέσω της τυπικής εκπαίδευσης αλλά και της άτυπης (προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) αποτελεί την κύρια πηγή πληροφόρησης για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των εφήβων, δεν σχετίζεται στατιστικώς σημαντικά με την δυνατότητα να την ορίσουν. Από τους ορισμούς που έδωσαν οι συμμετέχοντες διαφαίνεται η τάση να ερμηνεύουν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη κυρίως με την περιβαλλοντική της διάσταση και λιγότερο με την κοινωνική και οικονομική. Ως προς το κατά πόσο τα φυτά συμβάλλουν σε στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης οι μαθητές αποδίδουν σε αυτά έναν μέτριο ως μεγάλο βαθμό συμβολής. Μεγαλύτερο βαθμό συμβολής δίνουν σε στόχους περιβαλλοντικούς και κάποιους κοινωνικούς ενώ μικρότερο βαθμό αποδίδουν στους οικονομικούς στόχους. Το επίπεδο της γνώσης για τα φυτά δεν διαφοροποιεί στατιστικώς σημαντικά την άποψη των συμμετεχόντων για το βαθμό συμβολής των φυτών στους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Επίσης τα αποτελέσματα δείχνουν χαμηλό επίπεδο κριτικής ικανότητας των μαθητών στην αξιολόγηση εφαρμογών Βιώσιμης Ανάπτυξης. Τα παραπάνω ευρήματα δείχνουν ότι η εκπαιδευτική προσέγγιση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη απαιτεί αλλαγές που θα ενισχύσουν την διεπιστημονική θεώρηση και θα αυξήσουν την κριτική ικανότητα των μαθητών. Ως προς τη διδασκαλία για τα φυτά θα ήταν σκόπιμο να τονίζεται και η οικονομική και κοινωνική τους αξία παράλληλα με την οικολογική. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας επιβεβαιώνουν ευρήματα άλλων ερευνών ως προς την κατανόηση της έννοιας της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Ταυτόχρονα για πρώτη φορά συσχετίζονται βασικές γνώσεις ενός κλασσικού διδακτικού αντικειμένου, όπως είναι η Βοτανική, με τη γνώμη των μαθητών ως προς το βαθμό εμπλοκής των φυτών στην επίτευξη των στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης._____________________________________________The concept of Sustainable Development emerged in the 1980s as a bridge between those who supported economic development without limits and those who advocated the protection and preservation of the environment. The concept of Sustainable Development is one of the most popular and is often used not only in the academic world but also in the political and business world. Education is considered to play an important role in promoting Sustainable Development. Its aim is to create a sustainable future for the present and future generation in terms of environmental integrity, economic sustainability, social justice. Plants are one of the factors that can contribute to the achievement of Sustainable Development goals. However, some scientists are concerned about people’s tendency to ignore plants in their daily lives (phenomenon “plant blindness”); this attitude may hinder the achievement of these goals. This paper explores the views of high school students regarding both the concept of Sustainable Development and to what extent plants can contribute to its goals. Furthermore, it examines whether the level of knowledge about plants is statistically significant to the extent that students appreciate the contribution of plants to achieving the Sustainable Development goals. More specifically, 384 students of 1st and 2nd Senior High School participated in this research. The tool used to collect quantitative and qualitative data was a questionnaire. The analysis of the data shows that while several of the students have previously heard the term Sustainable Development, eventually a small percentage of them have partially or fully understood the definition of thiw concept. Although the school through both formal and non-formal education (Environmental Education programs) is the main source of information for the Sustainable Development of adolescents, it is not statistically significantly related to the ability to define it. The definitions given by the participants show the tendency to interpret Sustainable Development mainly with its environmental dimension and less with its social and economic dimension. As to whether plants contribute to Sustainable Development Goals, students attribute a moderate to high degree of contribution to them. They contribute more to environmental goals and some to social goals, while they contribute less to economic goals. The level of knowledge about plants does not differ statistically significantly from the participants' view on the degree to which plants contribute to the Sustainable Development goals. The results also show a low level of critical ability of students in the evaluation of Sustainable Development applications. The above findings show that the educational approach to Sustainable Development requires changes that will strengthen the interdisciplinary view and increase the critical ability of students. As for the teaching of plants, it would be advisable to emphasize their economic and social value along with the ecological one. The results of the present study confirm findings of other research on the understanding of the concept of Sustainable Development. At the same time, for the first time, basic knowledge of a classic subject, such as Botany, is related to the students’ opinion on the | en_US |