dc.description.abstract | Σύμφωνα με τις σύγχρονες, γνωστικές προσεγγίσεις η οικοδόμηση της γνώσης,
δηλαδή ο τρόπος εκμάθησης από τους μαθητές θεωρείται μία δύσκολη διαδικασία που
γίνεται με κριτική επεξεργασία κάθε νέας πληροφορίας, η οποία στη συνέχεια περνάει
από πολλά στάδια. Τα διάφορα ερεθίσματα που δέχονται τα άτομα, αρχικά τα
φιλτράρουν, στη συνέχεια τα επεξεργάζονται και στο τέλος τα οργανώνουν
προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουν αυτό που αντιλαμβάνονται. Κατά τη διαδικασία
της μάθησης τα άτομα είναι επιλεκτικά ως προς το αντικείμενο που θέλουν να μάθουν
άλλα και ως προς τον τρόπο που θέλουν να το μάθουν.
Από τα παραπάνω γίνεται κατανοητό πως η μάθηση δεν είναι μόνο μία απλή
προσθήκη γνώσεων στις ήδη υπάρχουσες αλλά συνδυάζεται και με τον μετασχηματισμό και
την αναδιοργάνωση των κατεχόμενων γνώσεων, ώστε να μπορεί το άτομο να κατανοεί κάθε
φορά τα νέα δεδομένα. Το πιο σημαντικό ίσως στάδιο που θα μπορούσαμε όμως να
εντοπίσουμε είναι η διαδικασία της απομνημόνευσης και της διάρκειας των γνώσεων που
οδηγεί στη βελτίωση και στην ανάπτυξη του ατόμου. Η σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού
μας καθοδηγεί σε μια κοινή διαπίστωση ως προς τους μαθητές και τις μαθήτριες που
εμφανίζουν διαφορετικές δυνατότητες: ότι προσελκύονται από διαφορετικά ενδιαφέροντα και
έχουν διαφορετικές ανάγκες. Ο τρόπος που κατακτούν τη γνώση διαφέρει σε κάθε μαθητή,
αφού ο κάθε ένας από αυτούς έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Η ανάγκη αντιμετώπισης της
ανομοιογένειας αποτελεί υποχρέωση των εκπαιδευτικών και τους δίνει σημαντικά κίνητρα για
την συνεχή αναζήτηση κατάλληλων διδακτικών μεθόδων που να προσαρμόζονται
αποτελεσματικά σε κάθε σχολική τάξη. Η "διαφοροποιημένη διδασκαλία" αποτελεί πλέον μια
διδακτική προσέγγιση που επιβάλλεται στη σύγχρονη διδασκαλία και θεωρείται απαραίτητη,
εφόσον οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν τη βελτίωση των ακαδημαϊκών επιτευγμάτων των
μαθητών/τριών σε ποικίλα μαθησιακά αντικείμενα με στόχο την καλύτερη δυνατή απόδοση.
Σύμφωνα με τις τάσεις των ερευνητικών εργασιών που ασχολήθηκαν με το θέμα
αυτό ο σκοπός της παρούσας μελέτης προσανατολίστηκε στον σχεδιασμό, στην
υλοποίηση και την αξιολόγηση μιας νέας διδακτικής παρέμβασης με τη χρήση
«μνημονικών βοηθημάτων» βασισμένης στη διαφοροποιημένη διδασκαλία και στην
χρήση εννοιολογικών χαρτών και με τελικό στόχο την εποικοδόμηση της γνώσης.(Μαίρη
Κουτσελίνη, 2009).
Οι σημαντικότεροι λόγοι που με οδήγησαν στην ενασχόλησή μου με αυτό το
αντικείμενο είναι η προσπάθεια μου 1) να διερευνήσω αν όντως διευκολύνει η χρήση
εννοιολογικών χαρτών σε συνδυασμό με τη χρήση ακρωνύμιων τους μαθητές κατά την
παρακολούθηση της διδασκαλίας και της απομνημόνευσης του μαθήματος και 2) να
δημιουργήσω για τους εκπαιδευτικούς μια βάση (υπόδειγμα) μιας μαθησιακής
διαδικασίας με «μνημονικά βοηθήματα», που θα αναβαθμίζεται κάθε φορά από τους
ίδιους τους εκπαιδευτικούς ανάλογα με το αντικείμενο διδασκαλίας, τη δυσκολία και τις
απαιτήσεις του μαθήματος αλλά και ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών τους .______________________________________According to modern, cognitive approaches, the construction of knowledge, ie the
way of learning by students is considered a difficult process that is done by critically
processing each new information, which then goes through many stages. The various
stimuli that people receive, first filter them, then process them and finally organize them
trying to decode what they perceive. In the learning process individuals are selective
about what they want to learn and how they want to learn it.
From the above it is understood that learning is not only a simple addition of
knowledge to the existing ones but is also combined with the transformation and
reorganization of the occupied knowledge, so that the individual can understand the new
data each time. Perhaps the most important stage that we could identify is the process of
memorization and the duration of knowledge that leads to the improvement and
development of the individual. The composition of our student population leads to a
common finding about students who show different abilities: that they are attracted to
different interests and have different needs. The way they acquire knowledge differs in
each student, since each of them has its own peculiarities. The need to address
inhomogeneity is an obligation of teachers and gives them significant incentives for the
continuous search for appropriate teaching methods that are effectively adapted to each
classroom. "Differentiated teaching" is now a teaching approach that is required in
modern teaching and is considered necessary, since teachers want to improve the
academic achievement of students / three in a variety of learning subjects in order to
achieve the best possible performance.
According to the trends of the research papers dealing with this subject, the
purpose of this study was oriented towards the design, implementation and evaluation
of a new didactic intervention using "mnemonic aids", based on differentiated
teaching and the use of conceptual maps. The most important reasons that led me to
deal with this subject are my effort 1) to explore whether it really facilitates the use of
conceptual maps in combination with the use of acronymous of students when
attending teaching and memorizing the lesson and 2) to create for teachers a
basis(model) of a learning process with "mnemonic aids", which will be upgraded each
time by the teachers themselves depending on the subject of instruction, the difficulty | en_US |