dc.description.abstract | Η Κοινωνική Εργασία στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αποτελεί ένα πολυεπίπεδο πεδίο παρέμβασης των επαγγελματιών Κοινωνικών Λειτουργών. Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί που εργάζονται σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης προσφέρουν το έργο τους στους μαθητές, τις οικογένειές τους, αλλά και στους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση των κοινωνικών, οικονομικών και ψυχολογικών δυσκολιών που παρεμποδίζουν την προσαρμογή και την επίδοση των παιδιών στο σχολείο. Στην παρούσα έρευνα γίνεται προσπάθεια να διερευνηθούν οι απόψεις των Κοινωνικών Λειτουργών που εργάζονται σε ΣΜΕΑΕ σχετικά με το ρόλο τους, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και την εκπαίδευσή τους. Για τις ανάγκες της έρευνας επιλέχθηκαν δεκατρείς (13) Κοινωνικοί Λειτουργοί που εργάζονται σε ΣΜΕΑΕ, με τους οποίους πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχες συνεντεύξεις. Τα ευρήματα ανέδειξαν τον πολυδιάστατο ρόλο του Κοινωνικού Λειτουργού, τη σύγχυση του ρόλου με άλλες ειδικότητες, τις δυσκολίες που αυτός αντιμετωπίζει, την αναγκαιότητα ύπαρξης διεπιστημονικής συνεργασίας, τις δεξιότητες που καλό είναι να έχει για να εργασθεί σε μια ΣΜΕΑΕ και την αναγκαιότητα εξειδικευμένης εκπαίδευσης. Επιπλέον, παρουσιάζονται προτάσεις που έχουν ως στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών των Κοινωνικών Λειτουργών που εργάζονται σε ΣΜΕΑΕ.
Special School Social Work, both as a discipline and implementation scope, forms a multifaceted intervention field for professionals. It is general knowledge that social workers in special education schools provide direct as well as indirect services to students, families and school personnel to promote and support students’ adaptation process and performance. In the present study thirteen (13) special school social workers were interviewed. The core questions were related to (a) the realization of their role, (b) the difficulties they face and (c) their opinion about their education/specialized training standards. Survey findings show that i) special school social work is a complex and specialized field of practice, ii) there are conflicting expectations by other specialists, iii) a variety of problems can emerge for social workers to deal with, within schools and iv) there is a constant need for more qualified professionals. Finally, proposals are presented which aim at improving the services of social workers who work in Special Education School Units. | el_GR |