Στρατηγικές υπολογιστικής εκτίμησης εν-ενεργεία εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε προβλήματα με ποσοστά
View/ Open
Date
2021Author
Σαρηγιάννη, Ανδρονίκη
Sarigianni, Androniki
Metadata
Show full item recordAbstract
Η υπολογιστική εκτίμηση αποτελεί μια από τις κύριες συνιστώσες της αίσθησης του αριθμού και είναι πολύ σημαντική για την υπολογιστική ευχέρεια ενός ατόμου στην καθημερινότητά του. Η χρήση στρατηγικών υπολογιστικής εκτίμησης είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της έννοιας. Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές έρευνες στον χώρο της μαθηματικής εκπαίδευσης που μελετούν τις στρατηγικές υπολογιστικής εκτίμησης μαθητών και ενηλίκων. Λίγες είναι, όμως, εκείνες που αφορούν στις στρατηγικές υπολογιστικής εκτίμησης που χρησιμοποιούν οι εν ενεργεία εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε προβλήματα με ποσοστά, μια κατηγορία προβλημάτων που δεν έχει ακόμα ερευνηθεί, αν και απαντάται διαρκώς στην ενήλικη ζωή των πολιτών μιας σύγχρονης κοινωνίας. Στην παρούσα μελέτη ένα ερωτηματολόγιο 11 προβλημάτων που εμπεριέχουν πράξεις με ποσοστά δόθηκε σε 45 εν ενεργεία εκπαιδευτικούς δημοτικής εκπαίδευσης με σκοπό να διερευνηθεί το ρεπερτόριο των στρατηγικών υπολογιστικής εκτίμησης που χρησιμοποιούν, το στρατηγικό προφίλ τους, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητά τους μέσω μιας τροποποιημένης εκδοχής του μοντέλου ιεράρχησης των στρατηγικών υπολογιστικής εκτίμησης IHMCES. Από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί δημοτικής εκπαίδευσης δεν γνωρίζουν στρατηγικές υπολογιστικής εκτίμησης υψηλού επιπέδου, στην πλειοψηφία τους παρουσιάζουν ένα βασικό προφίλ στρατηγικών, δεν είναι ευέλικτοι εκτιμητές, ούτε προσαρμοστικοί. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναλύονται και συζητιούνται βάσει του θεωρητικού πλαισίου και των ευρημάτων προηγούμενων ερευνών. Ακόμη, παρατίθενται προτάσεις για περαιτέρω διερεύνηση αναφορικά με τη χρήση στρατηγικών υπολογιστικής εκτίμησης.____________________________________Computational estimation consists of one of the main components of number sense and is very important for the computational fluency of an individual in their daily life. The use of computational estimation strategies is one of the most basic characteristics of this concept. During the last decades, multiple researches that study the computational estimation strategies of students and adults, have been materialized in the area of mathematical education. There are very few of them, though, that contemplate the computational estimation strategies which are used by in-service educators of primary education, in problems with percentages, a category of problems that has not been researched yet, even though it appears constantly during the adult lives of the citizens of any modern society. In the present research one questionnaire of 11 problems that contains mathematical operations with percentages was given to 45 in-service educators of primary education, with the intention to explore the field of the computational estimation strategies that they use, their strategy profile, flexibility and adaptivity, through a modified version of the hierarchy model of the computational estimation strategies, IHMCES. From the answers of the participants, it was concluded that the primary education educators are not knowledgeable of high-level computational estimation strategies; in their majority they present a basic strategies profile, they are neither flexible evaluators nor adaptive. The research results are analyzed and discussed in a theoretical context and based on prior research findings. In addition, suggestions of further exploration in relevance with the use of computational estimation strategies, are included.