Διδασκαλία της χημείας σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες σε τμήματα ένταξης
Abstract
Η Χημεία είναι ένας από τους σημαντικότερους επιστημονικούς κλάδους. Η αφηρημένη φύση της, σε συνδυασμό με άλλες δυσκολίες (π.χ. η μαθηματική φύση μεγάλου μέρους του αντικειμένου της) καθιστά δύσκολη και με υψηλές απαιτήσεις τη διδασκαλία του γνωστικού πεδίου της Χημείας, καθώς απαιτείται από τους μαθητές να διαθέτουν υψηλές ικανότητες. Χρειάζεται να εφαρμόζονται συγκεκριμένες διδακτικές πρακτικές, όχι μόνο για τους τυπικά αναπτυσσόμενους μαθητές, αλλά και για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν στο γενικό γυμνάσιο. Σκοπός της ερευνήτριας ήταν να εξετάσει τις απόψεις και τις διδακτικές πρακτικές που εφαρμόζουν οι καθηγητές Χημείας στο Γυμνάσιο για τη διδασκαλία του γνωστικού πεδίου της Χημείας σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που είναι ενσωματωμένοι στις τάξεις του γενικού Γυμνασίου. Η ερευνήτρια πήρε συνέντευξη από καθηγητές Χημείας Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου που διδάσκουν σε τάξεις ενσωμάτωσης σε γενικά σχολεία. Το βασικό ερώτημα που καλούνταν να απαντήσει η έρευνα ήταν ποιό είναι το επίπεδο γνώσεων των καθηγητών σχετικά με διάφορες διδακτικές μεθόδους της Χημείας σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που φοιτούν σε τάξεις ενσωμάτωσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι, παρά την έλλειψη κατάρτισης των συμμετεχόντων σε διάφορες διδακτικές μεθόδους για τάξεις ενσωμάτωσης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι περισσότεροι αναγνωρίζουν τα οφέλη των μεθόδων αυτών. Ταυτόχρονα όμως αναγνωρίζουν τις προκλήσεις που υπάρχουν, λόγω των αδυναμιών των μαθητών και της αδυναμίας τους να τις αντιμετωπίζουν. Τα ευρήματα της μελέτης αυτής είναι σημαντικά και προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για τους υπεύθυνους εκπαιδευτικής πολιτικής και τους σχεδιαστές των προγραμμάτων σπουδών και των εκπαιδευτικών επιμορφωτικών προγραμμάτων.
Chemistry is a very important science, but her abstract nature, combined with other difficulties (e.g. mathematical nature of a significant part of the science) make it a difficult subject to be taught whereas the students are required to have high cognitive skills. Educators are required to apply certain teaching practices, not only for the typically developing students but also for the students with special educational needs attending general secondary schools. The researchers aim is to examine the views and teaching practices applied by the Chemistry professors in secondary education, to students with special educational needs attending general high school. The researcher interviewed chemistry professors of second and third grade high school teaching in inclusive schools. The basic research question concerned the level of the knowledge of the professors regarding the various teaching practices in Chemistry appropriate for students with special educational needs, attending inclusive classes in general high schools. The results of the research showed that despite the lack of knowledge and special training of the participants in various teaching practices for inclusion schools, the majority of them recognizes the benefits of the these practices. On the other hand they are concerned about the challenges of teaching chemistry to students with special educational needs and their insufficient knowledge in special education. The findings of the present study offer significant knowledge to the board of educational policy, school curriculums and educational programs and seminars.