Ο Ελεύθερος Χρόνος στην Πρώτη Παιδική και Προσχολική Ηλικία
Abstract
Ο ελεύθερος χρόνος και ο τρόπος που τα παιδιά τον διαθέτουν στην καθημερινότητά τους, υπήρξε και θα συνεχίσει να είναι ένα σημαντικό αντικείμενο μελέτης, καθώς έχει διαπιστωθεί πως αποτελεί βασικό παράγοντα μάθησης και ανάπτυξης, ιδιαίτερα για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η παρούσα έρευνα είχε ως βασικό σκοπό τη διερεύνηση του τρόπου συμμετοχής των παιδιών πρώτης παιδικής και προσχολικής ηλικίας σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου, καθώς και του τρόπου εμπλοκής των γονιών σ’ αυτές τις δραστηριότητες. Για τον σκοπό αυτό δομήθηκε ερωτηματολόγιο, το οποίο συμπληρώθηκε από γονείς παιδιών πρώτης παιδικής και προσχολικής ηλικίας. Το ερωτηματολόγιο περιείχε τους παρακάτω θεματικούς άξονες : α) τη συχνότητα συμμετοχής των παιδιών σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου, β) τον τρόπο εμπλοκής των γονέων στις δραστηριότητες των παιδιών τους, γ) τις προσδοκίες των γονέων από τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών τους, δ) τον σκοπό της ενασχόλησης των παιδιών με εξωτερικές δραστηριότητες και ε) τις κοινές δραστηριότητες γονέων και παιδιών στη διάρκεια του οικογενειακού ελεύθερου χρόνου.
Τα αποτελέσματα της έρευνας οδηγούν στη διαπίστωση ότι η πιο συχνή ενασχόληση των μικρών παιδιών είναι το αδόμητο παιχνίδι παρά την εισαγωγή ψηφιακών μέσων στην καθημερινότητά τους. Η πλειοψηφία των γονέων φαίνεται να συμμετέχει στις δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου των παιδιών, μέσω της συζήτησης, του προγραμματισμού, της παροχής συμβουλών και ερεθισμάτων, της ενθάρρυνσης και της επιβράβευσης. Οι ίδιοι δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στις συναναστροφές των παιδιών τους, ενώ ταυτόχρονα επιθυμούν να περνούν τα παιδιά τους ευχάριστα και εποικοδομητικά στη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου τους. Τέλος, η ενεργή εμπλοκή τους σε κοινές δραστηριότητες με τα παιδιά τους περιλαμβάνει οικογενειακές εξορμήσεις και ταξίδια, παιχνίδια εντός σπιτιού και αθλητικές δραστηριότητες.
Επιπρόσθετα, αναδείχθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές τόσο ως προς το φύλο των παιδιών, όσο και ως προς την επαγγελματική κατάσταση των γονέων σε σχέση με την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου. Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά καθώς παρέχουν γνώσεις για τον τρόπο που τα παιδιά πρώτης παιδικής και προσχολικής ηλικίας, αξιοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους._________________________________________________Leisure time and the way children spend it in their daily lives has been and will continue to be an important object of study, as it has been found to be a key factor in learning and development, especially for preschool children. The main purpose of this study was to investigate how early childhood and preschool children participate in leisure activities, as well as how parents are involved in these activities. For this purpose, a questionnaire was structured, which was completed by parents of children of early childhood and preschool age. The questionnaire contained the following topics: a) the frequency of children's participation in leisure activities, b) how parents are involved in their children's activities, c) parents' expectations from their children's leisure time, d) the purpose of engaging children in outdoor activities and e) joint activities of parents and children during family leisure.
The results of the research data lead to the finding that the most common occupation of young children is unstructured play despite the introduction of digital media in their daily lives. The majority of parents seem to engage in their children's leisure activities through discussion, planning, counseling and stimulation, encouragement and reward. They themselves pay special attention to their children's socializing, while at the same time they want their children to have a pleasant and constructive time during their free time. Finally, their active involvement in joint activities with their children includes family outings and trips, indoor games and sports activities.
In addition, statistically significant differences emerged both in terms of the gender of the children and in terms of the professional status of the parents in relation to the use of leisure time. The results are important as they provide insights into how early childhood and preschool children make the most of their free time.