dc.description.abstract | Η επικοινωνία κατέχει ξεχωριστό ρόλο και στον τομέα της υγείας και ιδιαίτερα η αποτελεσματική θεραπευτική επικοινωνία. Με επίκεντρο τον ασθενή μπορεί να βοηθήσει στην διάγνωση, στην ανίχνευση των συναισθημάτων, στις σωστές θεραπείες, στην συμμόρφωση στα θεραπευτικά πλάνα και στην μεγαλύτερη ικανοποίησή από το σύστημα υγείας.
Στην παρούσα έρευνα έγινε μια προσπάθεια εκτίμησης της προσωπικά αντιλαμβανόμενης επικοινωνιακής ικανότητας εργαζομένων στον τομέα της υγείας και πως σχετίζεται η αντίληψη τους αυτή με την Ενεργητική Ενσυναισθηματική Ακρόαση, την Διαπροσωπική Ανταπόκριση και την αίσθηση Αυτοαποτελεσματικότητας που διαθέτουν. Επίσης έγινε προσπάθεια ανίχνευσης τυχόν συσχετίσεων μεταξύ τους.
Για την συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν τα δομημένα ερωτηματολόγια της Κλίμακας Αντιλαμβανόμενης Επικοινωνιακής Ικανότητας (SPCC), της Κλίμακας Ενεργητικής Ενσυναισθητικής Ακρόασης (AELS), της Κλίμακας Διαπροσωπικής Ανταπόκρισης (IRI) και της Κλίμακας Γενικευμένης Αυτοαποτελεσματικότητας (GSE), σε 249 υγειονομικούς υπαλλήλους.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν έδειξαν ότι το σύνολο του δείγματος παρουσίασε καλή συνολική Αντιλαμβανόμενη Επικοινωνιακή Ικανότητα, Ενεργητική Συναισθηματική Ακρόαση και Αυτοαποτελεσματικότητα. Στην Κλίμακα Διαπροσωπικής Ανταπόκρισης, το ενσυναίσθητο ενδιαφέρον είναι αυτό που παρουσίασε υψηλή τιμή. Οι συμμετέχοντες έδειξαν ότι επηρεάζονται από προηγούμενες θετικές τους εμπειρίες, από την ευγένεια, το χαμόγελο, τον τόνο της φωνής του ασθενή, καθώς και από την θετική του διάθεση όπως και την πρόθεση του για συνεργασία.
Συμπερασματικά λοιπόν, οι επαγγελματίες υγείας που συμμετείχαν στη έρευνα έχουν καλή επικοινωνιακή δεινότητα και επικοινωνούν καλύτερα όταν βρίσκονται σε μια ομάδα φίλων ή κατά δυάδα. Είναι γνωστό πόσο σημαντική είναι η δυαδική σχέση ασθενή και επαγγελματία υγείας για μια αποτελεσματική θεραπευτική επικοινωνία. Επιπλέον μπορούν να ακούσουν τον ασθενή, να τον κατανοήσουν και να δείξουν το ενδιαφέρον τους. Έχουν πίστη στις ικανότητες τους να εκτελέσουν το έργο τους και «ενσυναίσθητο ενδιαφέρον», συναισθηματική συνιστώσα, που καταδεικνύει την ύπαρξη «συναισθηματικής απόκρισης»._______________________________________________________________Communication has a special role in the field of health and especially in effective therapeutic communication. Focusing on the patient can help with diagnosis, emotion detection, the right treatments, compliance with treatment plans, and greater satisfaction with the health system.
In the present study, there was made an attempt to assess the Self-Perceived Communication Competence of health workers and how it is related to Active Emotional Listening, Interpersonal Response and their sense of Self-Efficacy. An attempt was also made to detect any correlations between them.
For the data collection, there were used structured questionnaires of Self-Perceived Communication Competence Scale (SPCC), Active Empathetic Listening Scale (AELS), Interpersonal Reactivity Index (IRI) and General Self-Efficacy Scale (GSE) in a group of 249 health workers.
The results showed that the whole sample has a good Self-Perceived Communication Competence, Active Empathetic Listening, and General Self-Efficacy. In Interpersonal Reactivity Index "emotional response" showed high value. The participants showed that they were influenced by their previous positive experiences, a polite patient, a smile, the tone of voice as well as his positive mood and his intention to collaborate.
In conclusion, the health professionals who participated in the research have good Self-Perceived Communication Competence they communicate better when they are in a group of friends or in dyads. It is well known how important is a dyad relationship between patient and healthcare professional for an effective therapeutic communication. They can also listen and understand the patient, and show their care. They have faith in their Self-Efficacy and a "conscious interest", an emotional component that demonstrates an "emotional response". | en_US |